dinsdag 5 augustus 2014

Dag 93

 Ontbijt 
  • nectarine
  • stukje stokbrood
  • kipfilet
  • smeerboter
Ik had gisteren zeker niet overdreven toen ik sprak over mijn nectarine ter grootte van een appel. Hier kan je het zien vergelijken met een stukje stokbrood. It's huge. Een heel eenvoudig ontbijt, waarin ik zowel eiwitten als vetstoffen als koolhydraten als vitamines binnen heb gekregen. 
 
Ik probeer nog altijd wat in evenwicht te geraken met mezelf na het weekend. Ik ga ook nog niet op de weegschaal staan om teleurstelling te voorkomen. Ik ben er zelfs over na aan het denken om pas eind augustus op de weegschaal te gaan staan. Als alles meezit, ga ik dan zelfs een heel mooi getal te zien krijgen. Dan voel ik ook niet die druk van elke week te moeten presteren, en de teleurstelling als het maar 400 gram is. Maar dat is hoe ik er nu over nadenk, hoogstwaarschijnlijk verander ik snel weer van gedachte en ga ik de confrontatie met de weegschaal sneller aan.  

Middageten 
Helemaal in de ban van Griekenland en hun de Grieken hun eten, heb ik deze middag een Griekse salade gegeten. Een échte salade zoals Grieken dat doen. We hebben vrienden van Griekse origine die ons souvlaki's hebben leren maken zoals het echt moet (en niet de wanna-be souvlaki's van ergens anders). Die hebben mijn ouders gisteren klaargemaakt op de barbecue. Daar was ik trouwens blij van, dat ik niet op de barbecue aanwezig was want ik had me gegarandeerd niet in kunnen houden. 

Maar vandaag heb ik een salade gemaakt met de gevulde pepers, met wat extra fetakaas, tomaat, tzatziki en souvlaki's uiteraard. Tzatziki is een dip op basis van Griekse yoghurt met veel look en komkommer. Op zich is dit een saus/dip die je zeker mag eten en waar je zeker ook je voorkeur aan mag geven op barbecues en dergelijke omdat het een pak gezonder is dan mayonaise of dressings. 
 
Ik heb ook een stukje stokbrood besmeerd met kruidenboter, een van mijn 'barbecuezwaktes'. 
 
Als ik kijk naar het kleurenpaneel van dit bord, is geel de enige kleur die nog ontbrak. Maar ik weet niet of gele paprika die meerwaarde gegeven zou hebben, want de zon in dit bord zorgde voor voldoende vrolijkheid. 



Avondeten 
  • courgette
  • aubergine
  • kip
  • room & kruidenboter
Ik heb ooit in de Flair of de Libelle of een van die boekjes gelezen om pasta te vervangen door courgettereepjes. En ik vraag me momenteel af waarom ik dat nog nooit eerder geprobeerd heb, want dit is echt heel leuk! Het is een veel lichtere maaltijd omdat je de pasta echt vervangt door courgette. Ik heb op internet de naam 'Courgetti' gevonden hiervoor, maar ik ga het Courgelle noemen, kwestie van de pasta naar mezelf te vernoemen, want het succes van deze blog is me naar het hoofd aan het stijgen (hier moet een dikke knipoog staan!). 

Het is wel een bezigheid, want je moet de courgette (het binnenste verwijderd) in fijne reepjes snijden, dunner dan een halve centimeter. 

Ik heb de aubergine in schijfjes gesneden en gegrild op een hoog vuur. Daarna heb ik de kip, in fijne reepjes, kort gebakken op de gril & bijgekruid met kippenkruiden. 

De courgette moet je in een pan met wat olijfolie bakken tot ze slap is. De sliertjes geven niet zo soepel mee als pasta, maar je merkt wel wanneer ze voldoende gebakken is. 

Als laatste heb ik een klein roomsausje gemaakt met kruidenboter (oh god it's so delicious!). En dan krijg je dit resultaat: 


KIJK EENS HOE MOOI IK KAN PRESENTEREN. Ik ben echt trots op dit bordje, door het idee om de aubergines tot een torentje te stapelen. Het was ook wel lekker. Ik zou het niet altijd op deze manier kunnen eten, omdat het niet zo makkelijk eet, maar het is wel een fijne lichte maaltijd!

Ik ga dit zeker ook eens proberen met paprikareepjes. 

KAPOTGAAN 
Ik wou de titel niet 'fitness' noemen, want dat zou niet voldoende weergeven van wat ik gedaan heb. Ik ben begonnen met 8 minuten fietsen aan een hoog tempo (ik had 4 kilometer gefietst in 8 minuten, dus dat is ongeveer 30 kilometer per uur). Vervolgens heb ik me 8 minuten uitgesloofd op de armfiets, waarbij ik om de twee minuten een hoger niveau aanklikte. Daarna ben ik op de zitfiets gaan zitten (daarbij trap je voor je uit in plaats van onder je). Ook dit heb ik 8 minuten gedaan. Het zweet liep over mijn gezicht, maar dat is een goed teken. Ik zet niet altijd waar en wanneer ik een glas water drink, maar bij het fitnessen drink ik minstens een halve liter water.
 
 

Na deze cardio-toestellen, was het tijd om mijn kracht bij te schaven. Armen, benen, borstspieren & rugspieren, ze zijn allemaal aan bod gekomen in een fitness from hell. Als afsluiter heb ik 8 minuten op de loopband gewandeld en gelopen. Daarna voelde ik me zo smerig door het zweet dat ik gewoon onder de douche gestaan heb om te genieten van het verfrissende water. 

Eén per week 
Een ijsje per week is nog steeds de regel en ik heb besloten deze jokerkaart vandaag in te zetten. Ik hoor mensen denken 'wie eet nu na de fitness een ijsje, al dat werk voor niets!'. Wel, ik kan het beter doen na de fitness dan na een luie dag. Nu heb ik tenminste nog wat verbrand. Je kan beter sporten & een snoepje eten, dan tv kijken en snoepen. Dat klinkt logisch, toch? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten