donderdag 7 augustus 2014

Dag 95

Ontbijt 
  •  zachtgekookt ei
  • brood
  • smeerboter
Hoe uitgebreid mijn ontbijt in het hotel van Amsterdam ook was, ik kan ook perfect genieten van een simpel ei met brood. Het is zo normaal om een ei te eten, ook al weet ik dat het vroeger een pak minder gegeten werd thuis. Er was toen nog heel het 'maar maximum twee eieren per week'-dogma, waardoor we effectief maar één ochtend per week en soms zelfs maar om de twee weken een ei aten. Inmiddels weet ik beter.
 
Mijn bloedwaarden waren een tijdje geleden perfect in orde, en ik eet al snel vier of vijf eieren per week. Als ik het meer kon combineren of niet zo vaak origineel uit de hoek zou willen komen, zou ik het echt dagelijks eten. Maar variatie is één van mijn streefpunten, dus balanceer ik mijn ei-gebruik ook.

Lang zal ze leven!
Als er iemand is die een speciale plek op mijn blog verdient, dan is het Jilly wel. Jilly was vandaag jarig en heeft me ongeveer gedwongen om bananentaart te eten (waar ik niets op tegen heb), maar Jilly is ook de persoon die twee zomers geleden op dieet ging en bij mij een knop heeft doen omdraaien om hetzelfde te doen. Het is gek hoe Jilly begon te praten over haar dieet, en hoe er radartjes in mijn hoofd eindelijk begonnen te werken. En daar ben ik haar nog altijd dankbaar om, ook al heb ik dat nog maar één maal uitdrukkelijk laten vallen.  Dus Jilly, gelukkige verjaardag!

Middageten
  • gerookte zalm
  • crackers
  • sla
  • pepers
  • mozzarella
  • tomaat
  • komkommer
  • olijven
  • noten   
Deze middag heb ik nog eens een 'alles er op en eraan'-slaatje gemaakt. Noten, kaas, pepers, olijven,... Het kon niet op! Dit zijn niet de slaatjes voor elke dag, want ik had bijvoorbeeld mozzarellabolletjes én de pepers waren gevuld met feta. Ik had noten én olijven. Dat zijn gewoon dingen waar ik tussen moet kiezen. Ofwel mozzarella of feta, ofwel noten ofwel olijven. Hier is geen en-en verhaal in principe, omdat beiden elkaars equivalent zijn en met mate gegeten dienen te worden. 
 
Maar ik heb veel groenten gegeten, een deel van de zalm met de kat gedeeld en dat helpt het allemaal beter te relativeren. 
 

Avondeten 
Deze avond had ik keuze tussen frieten, pizza, pita, en nog een dozijn andere fastfoodopties omdat ik niet thuis zou eten maar ook niet het geld had om uit te gaan eten. Wat in mijn ogen dan nog steeds de beste van alle slechte mogelijkheden is, is iets kiezen met gegrild vlees en veel groenten. Iets zoals kebab! 

Ik had een kip kebab genomen, en het mooie daaraan is dat het vlees niet in vetstof gebakken is maar gegrild is. Het nadeel is dat ik niet kan zeggen hoeveel procent van het vlees precies kip was. 

Daarenboven: Alle groenten die in kebab zitten, zijn goed voor mij. Ik bedoel daarmee dat het niet vol zit met zetmeelrijke bonen of zo. Dus in dat opzicht denk ik dat ik hier een goede keuze heb gemaakt qua fastfood. Maar als iemand tips heeft over goede keuzes in afhaalmaaltijden: let me know. Ik weet bijvoorbeeld, dat als je pizza besteld, en je vraagt om er géén kaas op te doen (en is kaas nu niet de reden dat je pizza eet?) dat hij een derde minder zwaar zal zijn qua voedingsbestanddelen. Een pak minder vettig. Maar ik eet pizza voornamelijk voor de gesmolten kaas. Iets waar ik me ook vragen bij stel: Eten we graag kaas omdat het lekker is, of omdat het kliederige textuur geeft? Op zich heeft geraspte kaas niet bijster veel smaak (ik heb het dan over emmentaler die je op spaghetti doet, niet de gegratineerde korst bij lasagne). Ik zou daar eens meer over willen weten, over die perceptie daarvan. Misschien later daar meer over!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten