woensdag 2 juli 2014

Dag 58

Ontbijt 
  • wrap
  • kalkoenfilet
  • smeerkaas
  • lente-ui
  • nectarine 
  • kiwi
Het makkelijke aan wraps is dat je het kan invriezen. Omdat het maar dunne stukken deeg zijn, is het ook rap ontdooit. Een minuutje in de microgolfoven volstaat om het te ontdooien én op te warmen. Waar wat magere smeerkaas tussen, lente-ui en kalkoenfilet, en je hebt een snelle wrap. 's Ochtends kan je het eenvoudig houden, met een stuk fruit bijvoorbeeld, maar 's middags kan je in principe hetzelfde maken met een salade erbij. 

 

Wat nog een leuk voordeel is, is dat je wraps een dag op voorhand kan maken. 's Ochtends geen tijd? Een snelle hap nodig voor op school of het werk? Een wrap is zo klaar. Je kan het daarbij ook zo gezond maken als je zelf wilt. 

Middageten 
  • wortel
  • komkommer
  • paprika
  • ijsbergsla, jonge sla, rucola
  • gerookte zalm
  • 2 boterhammen
  • paprika-olie
  • verse rozemarijn
Ik vermoed dat ik nog iets vergeet op te sommen, omdat ik vrij veel in mijn salade gedaan had. Dit keer was het niet een salade met andere groenten, maar vooral groenten met een beetje sla. Ik wilde eigenlijk eerst de tomaten-salsa maken, die Alex in een van de reacties op mijn blog had uitgelegd, maar daarvoor had ik niet alles in huis. Maar het versnijden van groentjes in kleine stukjes, wat olie en kruiden erdoor, daar kon ik wel mee verder! Bij deze dus, merci Alex!

 
 
Hoe ik het gemaakt heb, is eigenlijk heel eenvoudig. Je neemt een selectie van je favoriete rauwkostgroenten, en daarmee ga je aan de slag. Je snijdt ze in ongeveer gelijke blokjes en je roert ze door elkaar. Ik had er paprika-olie op gedaan, en verse rozemarijn onder gemengd. Dat gaf het een hele krachtige, maar toch heerlijk zuiderse smaak. 
 
Ik heb er ook nog salade onder gedaan, en reepjes gerookte zalm. Twee lichtgeroosterde boterhammen maakte het geheel compleet! 
 
Fietsen, fietsen, fietsen! 
Ik had vandaag een luie dag, daar moet ik eerlijk in zijn, en het heeft me heel veel wilskracht gekost om me op de hometrainer aan het werk te zetten. Ik begon met het idee om 45 minuten te trappen, maar ik heb het eerder opgegeven. 
 
Toch was alles nog goed voor een dikke 11 kilometer in dertig minuten. Ik ga binnenkort eens alle kilometers samentellen. Volgens mij heb ik al een heel stukje afgetrapt! 
 
Avondeten 
Ik moest met de trein naar Antwerpen, voor een vergadering, en ik had mijn luie dag zo verkeerd ingeschat, dat ik niet de tijd heb gehad om een slaatje of pasta te maken om mee te nemen op de trein. Hoe snel wraps ook zijn, als je de tijd niet in de gaten hebt, gaat zelfs dat niet meer. 
 
Ik heb in het station een smos met hesp gekocht en op de trein opgegeten. Op de prijslijst van de boordjes stond ook duidelijk vermeld dat er mayonaise op het broodje was, en ik heb niet gevraagd om het zonder te doen. Ook al weet ik dat het beter is geen mayo te eten. Wat ik mij dan afvraag is waarom ik die dingen wéét, maar ze niet toepas zoals ze toegepast moeten worden? Waar zit precies die klik van 'oké, en nu switchen we voorgoed naar gezond!'. Ik weet welke gevolgen ongezond eten voor mijn lichaam heeft, zeker na de picknick heb ik dat gevoeld. Maar waarom doe ik mezelf nog liever pijn (onwel voelen), dan even die goede keuze te maken? 


Het boek over de voedingsindustrie dat ik aan het lezen ben, geeft daar een antwoord op. Ik hoop vanavond de laatste pagina's er nog van te lezen, en dan schrijf ik er morgen een samenvatting over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten