donderdag 10 juli 2014

Dag 66

Ontbijt 
  • 125 gram magere yoghurt 
  • peer
  • amandelen
Ik heb nu al enkele uitdagingen gedaan, zoals bijvoorbeeld elke ochtend van de week een ander ontbijt te maken. Wat ik deze week ga proberen, is een dieet zo smakelijk mogelijk presenteren. Want ik denk dat niet iedereen ervan overtuigd is dat gezond eten ook lekker kan zijn. Dus bij deze, een heerlijk sappig ontbijtje! 
Ik heb een peer in blokjes gesneden, wat amandelen genomen & gemengd onder yoghurt. Dit is misschien niet het beste ontbijt om mijn overtuigingsstrategie mee te beginnen, maar geloof me. De zoete peer compenseert de zure yoghurt volledig!


Tussendoortje 
Kerstomaatjes met mozzarella lijkt als een hapje op een cocktailprikker voor op een feestje. Dat is ook zo, maar wie houdt je tegen om het (met mate) als tussendoortje te eten? 

De kaasjes geven je een snack-gevoel. Dat is wat mentaal op de goesting inspelen, zodat je ook niet continu het gevoel hebt dat je übergezond bezig bent, en vooral dat je jezelf iets gunt. De tomaatjes zijn dan weer het compenserende gezonde goedje. 

Zeven kaasjes zijn ongeveer 40 à 45 gram mozzarella. Je kan dit ook perfect vervangen door van die boursin-kaasjes, of de lightversie van kaas.

Wat ook een fijne kleine snack is, is als je garnaaltjes hebt. Dan kan je de kerstomaatjes opensnijden, de pitjes eruit doen, en er enkele garnaaltjes insteken. Zowel garnalen als kerstomaatjes kan je eten zonder je schuldig te voelen. Maar laat wel de cocktailsaus achterwege!

Middageten 
  • 4 boterhammen
  • 75 gram gerookte zalm
  • philadelphia ligt met fijne kruiden (2 eetlepels)
  • bakboter 
De combinatie van gerookte zalm & kruidenkaas is fantastisch, ik denk dat maar weinig mensen dit zullen ontkennen. Ik weet niet vanbuiten of ik dit al eerder heb gemaakt, in mijn 66 dagen, maar een croque met zalm & kruidenkaas = goddelijk! 
Er was helaas geen salade in huis, anders had ik zeker nog een salade erbij gemaakt, en een boterham minder gegeten. Maar wat je moet doen is heel simpel. Je smeert philadelphia op de boterham, je doet er wat gerookte zalm op, nog een boterham. Dan verwarm je de pan en laat je een beetje bakboter smelten. En dan bak je de croque. Easy, lekker, en een van die dingen die me doet geloven 'oké, op mijn eten letten is nog zo slecht niet!'. 

Uit de hand gelopen tussendoortje 
  • zure besjes
  • banaan
  • nectarine 
  • appel
Ik wou wat fruitsla maken als tussendoortje. Een deel daarvan zou ik nu eten, en een deel als ik terugkwam van de fitness. Maar het is uit de hand gelopen en voor ik het wist had ik alles in één keer opgegeten. Ik zeg altijd: Beter een overdosis fruit, dan een overdosis suikerwafel.

Avondeten 
  • volkoren pasta
  • 100 gram zalm
  • spinazie
  • 15 gram parmezaanse kaas 
Koken is kinderspel. De spinazie kwam uit de diepvriezer, zonder room weliswaar. Die heb ik lichtjes gestoofd met een uitje. De zalm heb ik in kleine blokjes gesneden, en pas op het laatste moment erbij gedaan. 
Intussen was de volkorenpasta aan het koken. Toen die klaar was, heb ik die nog even mee in de pan met de spinazie geroerd (op een laag vuurtje) en er enkele parmezaanschilfers onder gemengd. Zo eenvoudig! 
Het voordeel aan zoutloos eten, is dat je na een tijdje gewaar wordt van de minste zoutprikkel. Parmezaanse kaas bijvoorbeeld, is erg gezouten kaas. Ik had het met opzet voor die zoute smaak toegevoegd, en had ook maar een beetje nodig.  

Goed nieuws 
Met dat ik naar de dokter was  geweest voor mijn knie, had ik ineens ook bloed laten trekken. Ik wou het laten controleren, om te zien of ik met mijn eigen dieet alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijg. & Jazeker! Mijn bloed is tiptop in orde! Hoera daarvoor! 

Move it! 
Ik ben deze avond naar de fitness gegaan. Ik dacht, als ik mijn knie niet mag overbelasten, dan laat ik mijn armen werken! 

Ik heb eerst 15 minuten gefietst, en daarna ben ik naar de armfiets gegaan. Ik ken het officiële woord niet voor dit toestel, maar je moet dus fietsen met je armen. Het is echt een hel voor de armspieren. Ik heb het 10 minuten gedaan, en vervolgens vele toestellen voor de armen, schouders en borstspieren. Ik was geradbraakt toen ik naar buiten ging! 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten