dinsdag 8 juli 2014

Dag 64

Ontbijt 
't Is een prachtige dag voor yoghurt met fruit! Dus heb ik dat ook gegeten!
  • 200 gram magere yoghurt
  • appel
  • nectarine
  • zure besjes
Vers fruit, iets beter is er niet om de dag mee te starten. Het is kleurrijk en het nodigt ook echt uit om te eten. Je moet het maar eens vergelijken met mijn foto's. Een boterham met smeerkaas, hoe ziet dat er uit? Inderdaad, als ne gewone stomme boterham. Dit hieronder, dit is een portret waaruit iedereen zou willen mee eten. Proef het zoete fruit al op je tong... Ja, this is the life. 
 
 
Fietsen! 
Ik heb vandaag iets stoms gedaan. Ik was aan het fietsen op de hometrainer, en ik was van 0 begonnen. Ik was intussen naar the Biggest Loser aan het kijken. Na een veertigtal minuten (ja, ik was er echt voor aan het gaan!), wou ik door over mijn stuur te leunen iets nemen dat voor me stond. En ik ben met mijn elleboog op de resetknop gaan staan. Ik hoorde ineens de bekende 'pieeeeeeep' als ik mijn hometrainer reset en het eerste wat ik dacht was: 'Nee! Nu gaat niemand mij geloven dat ik al zover gefietst heb!'. Ik had al 17 kilometer achter de kiezen, en een pak zweet. En ik vond het enorm jammer dat ik er niet mee kon stoefen. 

Ik wou echter niet opgeven, ik wou de volle aflevering (80 minuten) doorfietsen. Dus heb ik dat ook gedaan. En niet enkel de volle 80 minuten, maar ook nog twintig minuten extra omdat het me goed afging. Mijn kont deed wel zeer, maar ik wou blijven doortrappen. Ik heb in totaal 100 minuten gefietst. En ik kan maar met 60 minuten daarvan stoefen (wat ik nu ook ga doen):

In totaal heb ik om en bij de 40 kilometer gefietst, en ik vond het geweldig. Ik wou dat bereiken, omdat de vorige aflevering van the Biggest Loser een uitdaging had: Fiets om ter snelst een marathon. Dat is 42 kilometer. De winnaar kon 10 000 dollar winnen. Ik kon dat dan wel niet winnen, maar ik vond het er geweldig uitzien hoe een hele groep mensen met overgewicht zichzelf hebben gegeven op de fiets. 

Tussendoor 
Ik heb altijd verschrikkelijke honger als ik gesport heb. Omdat ik al verschillende stukken fruit bij het ontbijt had gegeten, en toch heel wat energie verbruikt had, heb ik 4 beschuiten gegeten. 2 met préparé, 2 met kruidenkaas. Het was nog zeker 2 uur wachten tot ik kon middageten, dus ik kon wel wat groter gaan in mijn tussendoortje. Ik had trouwens een bad ass fietstocht achter de rug. 


Middageten 
  • sla
  • tomaat
  • mozzarella
  • 80 gram mager varkensvlees
  • komkommer
  • ui
  • olijven
  • perzik

Ik heb een bonte verzameling van groenten en fruit gemengd, samen met wat mozzarellakaas en vlees. Dit soort salades zouden ze ook moeten bieden als je gaat uiteten. Zonder de dressing en olie, zonder brood, zonder te overdrijven in de extra's, maar echt dat 80% van het bord groenten is. 

Avondeten
Mijn fietstocht moest ook mijn avondeten wat mee compenseren. Want ik zou naar een pannenkoekenslag gaan. En iedereen weet dat pannenkoeken een zoete traktaat zijn, boordevol suiker. Maar het is zo ongelofelijk lekker om de degige massa te proeven, met choco (ja, pannenkoeken eet je met choco). Ik heb er 2 gegeten. Dit is géén avondeten. Pannenkoeken zijn in mijn ogen een vieruurtje. Dit kan onmogelijk een volwaardige maaltijd zijn. Maar toch heb ik dit gegeten als avondeten. Er was ook smoothie voorzien, op basis van rode vruchten & fruitsap. De rode vruchten kwamen uit de diepvriezer, dus ze gaven het drankje een gekoelde, frisse toets.


Als ik dit vergelijk met de dame blanche van zondag, dan vind ik dit al een enorm verschil. Waarom precies? 

Zondag was een dag met 3 maaltijden die niet optimaal waren. Om dat af te sluiten met een dame blanche, dat is niet goed. Dan had ik beter een coupe met vers fruit genomen. Niet dat het fruit het ijs goed maakt, maar het fruit is dan al ten minste geen chocoladesaus of slagroom. 

Vandaag was géén slechte dag. Ik heb een volwaardig ontbijt gegeten, ik heb een volwaardig middagmaal gegeten. Ja, het avondeten was geen knaller (behalve in suiker, en ik hou nog altijd van pannenkoeken!). Maar deze dag was in zijn totaal niet slecht, zeker niet omdat ik de fietstocht gedaan had. Dat maakt een heel verschil. En het is niet dat ik de pannenkoek wil goedpraten, maar ik wil hier wel de nuance meegeven die (volgens mij) zeker meespeelt.

3 opmerkingen:

  1. Ee tip voor je salades (zorgt voor afwisseling en een crunchy toets): noten! Lekker, gezond, boordevol vitaminen en essentiële olieën. En op www.vier.be/smakelijk kan je wel wat inspiratie opdoen voor lekker en gezond koken.
    Ik weet ik het, ik moet niet afvallen, maar ik zei het je al: door je blog ben ik ook terug bewuster bezig met voeding en ik voel me er veel beter door :) Dus GO MICHELE!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel, Alex! Alle tips zijn welkom! En soms is het niet om af te vallen, maar gezond eten op zich is ook belangrijk. Ik denk dat veel mensen dat vergeten. Mensen die kunnen eten wat ze willen zonder bij te komen, en enkel junkfood eten, zijn daarom nog niet gezond bezig. En omdat voor mij het gezonde aspect belangrijker is, dan het afvallen, waardeer ik al jouw tips! :D

      Verwijderen
    2. Ik heb het 2e semester van dit academiejaar bijna uitsluitend geleefd op junkfood en snelle snacks (ondanks een groentenpakket waardoor ik om de 2 weken verse groenten en fruit had), gewoon omdat ik geen tijd had om te koken en er mee bezig te zijn. Ik voelde mij slecht. Zowel mentaal als fysiek. Hele tijd een opgeblazen gevoel, geen energie,... Alles was te veel. Tijdens de examens ben ik terug overgestapt naar een gezond(er) voedingspatroon en sindsdien bruis ik weer van energie (ok, ik heb mijn uitspattingen. Ik eet nu eenmaal graag pizza). Ik probeer er bewuster mee bezig te zijn terug en in de winkel koop ik ook terug bewuster eten. En eigenlijk is dat wel tof, want je kan eindeloos variëren met groenten, fruit en kruiden, terwijl een pizza altijd naar pizza smaakt.

      Verwijderen