dinsdag 27 mei 2014

Dag 23

Ontbijt 
  • 125 gram magere yoghurt
  • druiven
  • twee eetlepels muesli met gedroogd fruit en noten
Ik heb me, tot vandaag, altijd misrekend in mijn portie yoghurt. Ik dacht dat het potjes van 100 gram waren, maar blijkbaar zijn ze 125 gram. Geen grote ramp uiteindelijk, maar vele kleine potjes yoghurt,... Make one heck of a breakfast. Mijn gigantische voorraad yoghurt is bijna op (en maar goed ook, want de vervaldatum nadert). Ik at het met een handvol blauwe druiven en muesli. 
 

Alles voor de wetenschap

Waarschijnlijk gaat niemand mij geloven als ik het volgende zeg, maar... Ik heb vandaag ijs moeten proeven voor de wetenschap! In het kader van lessen rond eindwerkthema's, hebben we vandaag (vraag me niet waarom?) ijs moeten proeven, om te onderzoeken hoe 'sociaal het is'. Het klinkt absurd, en ik kan er kop noch staart aan maken, maar we moesten mango- en frambozensorbet en vanille ijs proeven, en noteren wat we erbij voelden en of we het ijs sociaal vonden. Maar dit maakt dus dat ik mijn één ijsje per week al geconsumeerd heb. Het vanille ijs kwam trouwens als grote, sociale winnaar uit de bus (hoewel ik voor frambozen gekozen had). 

Middageten   

Vandaag draai ik de maaltijden wat om. Omdat ik gewandeld had in de regen, had ik het vrij koud en dus zin in iets warm. Normaal gezien zou ik deze middag een salade eten, en deze avond dan wok. Maar ik heb het omgedraaid. 
  • wokmie
  • Ardeense oester
  • champignons
  • lente-ui
  • sojascheuten
  • chilipeper
  • woksaus
Ik heb me voor de wok gebaseerd op een aflevering van Dagelijkse Kost. Ik vind vreemd genoeg het filmpje niet terug op de website van één. Maar het was dus een wokgerecht met varkensreepjes, Chinese kool & sojascheuten. Jeroen maakte een woksaus van sojasaus, vissaus, limoen & zoetzure saus. Ik heb ongeveer nagedaan, maar het resultaat mocht er wezen. 
 
 
Ik vind sojascheuten de max om mee te wokken, ze geven een waterachtige smaak af, maar hebben we een fijne textuur om op te kauwen.

De champignons heb ik ter vervanging van de Chinese kool erbij gedaan. Ik had in de voormiddag de aflevering bekeken, en rond de middag dit gekookt. Dan is het soms koken met de ingrediënten die je hebt, en wat creatief zijn. 

Avondeten
  • scampi
  • ananas
  • meloen
  • druiven
  • brie
  • gemengde salade
  • mango-azijn
Hoewel mangosorbet niet zo lekker was deze voormiddag, is mangodressing dat gelukkig wel! Het maakte de salade fris en exotisch, precies waar ik op doelde. Ik had verse ananas, verse watermeloen, verse druiven, en dat gaf enorm veel pit. Ik had zowel kleine blokjes ananas onder mijn salade, als gegrilde stukken ananas. De scampi's had ik mee gegrild, in een pan die lichtjes ingevet was met olijfolie. 

Fruit en salade combineert zich op deze manier prima. Hoewel de foto wat onscherp is, kan je de kleuren perfect onderscheiden in de foto. Een regenboogpalet aan kleuren op mijn bord, lovely. 

En nogmaals, verse ananas. Is er iets beter dan verse ananas? Nee, dat is er niet. Dus stop met denken. Ananas is het beste wat er is! 


 
You have all the weapons you need... Now fight 
 
Nog voor mijn dieet goed en wel begonnen was, heb ik van Michael een kadertje gekregen met deze quote. Michael is een schat van een vriend, en de kader pronkt op mijn kast, zodat ik er elke dag naar kijk. Elke ochtend is dat een van de eerste dingen die ik zie (eens ik mijn bril heb opgezet en de wereld weer in high-definition is). En elke dag weer verbaas ik me erover hoeveel mensen mijn dieet en mijn blog volgen, hoeveel me er steunen, en hoeveel er meedenken om mijn recepten nog beter en gezonder te maken. 
 
Ik ben er door ontroerd hoezeer ik hier niet alleen voor sta. Mijn meeste ochtenden beginnen met een smsje van Sofie, over hoezeer ze van de blog geniet als ze die leest, en een fijne motivatie. (Bij deze wil ik ook een oproep doen aan iedereen die dit leest, aan Sofie te denken want ze heeft bijna examens!). Op Facebook word ik geregeld aangesproken over mijn blog, krijg ik tips en tricks en aanmoedigingen. In het echte leven, via andere sociale media,... Iedereen denkt mee met mij. En dit maakt ervan dat dit niet enkel mijn uitdaging is, maar die van mij samen met zovelen anderen. En daarom (ditmaal zonder de chocolaatjes te eten): Merci aan iedereen! 
 
En nog een bijzondere dank je wel aan Michael, waarmee ik deze avond een heerlijk oppeppend gesprek had. Even alles zeggen wat ik denk en voel, en morgen met zoveel frisse moed verder gaan. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten