donderdag 22 mei 2014

Dag 17

Ontbijt
  • 2 boterhammen
  • 1 ei
  • wat smeerboter 



Plantjes 
In het Tuincenter van Genk verkopen ze ontzettend veel planten, kruiden, bloemen, struiken en alles wat in de tuin past. Ik mocht mee met mijn zus en mama om rond te zeulen met potgrond en kiezels, maar in ruil daarvoor heb ik wel prachtige plantjes gekregen. 

Ik heb twee tomatenplantjes gekocht, één met snoeptomaatjes, een ander met kerstomaatjes. Ook een bramenplant, waarvan ik hoop dat er snel veel bramen op zitten. Daarnaast ook nog een courgette- & aubergineplant, een steviaplantje, rucola & een watermeloenplantje (waarvan ik echt hoop dat er een gigantische meloen aan groeit!). 

Als alles goed loopt, kan ik de komende zomer dus ook veel van mijn eigen groenten eten. Misschien helpt het als ik ze voorlees uit mijn Grote Saladeboek, dat ze dan beter groeien. Misschien ook niet. 

Het steviaplantje ga ik gebruiken om mijn thee te zoeten als ik daar nood aan heb. Ik ken niet zoveel van stevia, ik heb er enkel nog maar een stukje chocolade van gegeten & goh ja, ik proef niet direct verschil. 

Middageten 
Al zeg ik het zelf, ik heb deze middag iets mooi bereikt. Nadat we van het Tuincenter kwamen, gingen we een broodje eten. In een frituur. Hoewel ik weet welke ranzigheid er allemaal vermalen zit in die frituursnacks, dat is een van mijn guilty pleasures. En ik heb eventjes een broodje Mexicano mét cocktailsaus overwogen. Ik eet al 16 dagen goed, dus,... het mag? 

Terwijl ik innerlijk mijn opties aan het overwegen was, was ik ook telkens meer aan het neigen naar 'ja, ik mag echt wel een broodje hebben'. Maar toen ik mijn bestelling mocht doorgeven veranderde ik last minute van verandering. 'Een koude schotel met préparé, zonder saus alstublieft'. Een koude schotel. In een frituur. Ik kon wel beginnen lachen met mijn goede beslissing ineens. Want van alle slechte oplossingen die ik had kunnen kiezen, was deze de beste. 

Thuis had ik een paar knäckebröds genomen bij mijn koude schotel, en in plaats van mayonaise, heb ik dressing gebruikt. De hoeveelheid préparé in de schotel was te veel, en de hond heeft de laatste hapjes mogen meegenieten. Maar op de groenten had ik niets aan te merken. Geraspte wortel, wat augurk, ajuintjes, sla, tomaat,...

Een broodje mexicano, zou immens zwaar op mijn maag gelegen hebben. Dit daarentegen, was nog altijd niet het beste om zo te eten, maar al een PAK BETER. En ja, ik ben immens trots op mezelf dat ik deze keuze gemaakt heb!

Wanneer ik twijfel, denk ik terug aan een boek dat ik ooit gelezen heb. De documentaire 'Supersize Me', over Morgan Spurlock is misschien nog bekend. Deze man wou gedurende een maand overleven op fastfood, en de gevolgen ervan onderzoeken. Het boek ervan is nog iets ingrijpender, vond ik. In een bepaalde passage vertelt hij over een prank die hij ooit wou uithalen met een collega. In de hoop dat er een vuile schimmelgeur zou ontstaan, had hij een hamburger (ik dacht dat het een big mac was), verstopt op de kast van die collega. Toen na maanden er nog geen klachten waren over stank in het kantoor van zijn collega, ging hij kijken. De hamburger was nog volledig intact. Geen schimmel, geen bedorven rundsvlees. De hamburger was uitgedroogd, maar niet beschimmeld. En daar kan je je vragen bij tellen: Hoeveel conserveringsmiddelen zitten erin? Hoeveel smerigheid zit er in? Hoeveel bewerkte en chemische stoffen zitten erin? Is er iets natuurlijk aan? Toendertijd heb ik zelf ook een hamburger gekocht bij de McDo en gewacht tot die zou schimmelen op mijn kamer. Na een maand was hij steenhard, trok hij geen vliegen aan. Zelfs de katten waren er niet in geïnteresseerd (terwijl rundsvlees meestal geliefd is bij katten?!). 

Daarom probeer ik te handelen naar een vuistregel:

Als ik die check-up doe bij mijn blog, zou het meeste wel al een dikke laag schimmel hebben moest het een maand op mijn kamer gestaan hebben.

Avondeten 
Ladiesnight, dat is lekker eten en cava. Deze keer kookten we bij mijn thuis, dus ik had een klein beetje de touwtjes in handen. We hebben samen gekookt, en dat was enorm gezellig. 

Worteltjes met dip. Met de bruschettakruiden & dressing, hebben we een lekkere dipsaus gemaakt. 

Worteltjes zijn supergezond, dus dit was een goede zet van mezelf. Met wat dipsaus waren ze zelfs nog beter, maar die dipsaus was niet nodig voor mij. 

Auberginerolletjes met serrano & mozzarella 
Er is altijd te veel eten op een ladiesnight. We hadden aubergine en paprika gegrild, en er rolletjes van gemaakt met serranoham en mozzarella. Dat eventjes nog opwarmen, en het was een ideaal hapje om te serveren. Dit receptje kwam ook uit het tijdschrift Vitaya (en is een aanrader). Het eet alleen wat ongemakkelijk, omdat het te groot is voor een lepelhapje, maar onpraktisch om in 2 happen te eten. Goddank waren er servetten. De hapjes hadden we gegeten met een glaasje schuimwijn. Of ja, twee glaasjes. 

Lasagne met groenten en kip 

Zoals je kan lezen bij dag 7, hadden we vandaag de lasagne opnieuw gemaakt. Maar in plaats van ansjovis, hadden we kippenvleugels gebakken in de oven. De kip was gemarineerd met een mengeling van kippenkruiden, curry ketchup en mosterd. Dat klinkt misschien alsof het geen gezonde marinade is, maar enkel de curry ketchup was minder goed (en daarvan had ik niet te veel gebruikt). Maar als je toch een saus zou eten (bijvoorbeeld bij frietjes), dan is ketchup of pickles de beste optie. 

De ovenschotel met kip ziet eruit alsof er heel veel vetstof in zit. Niets is minder waar. Ik had de bodem van de schaal ingevet met een stukje keukenrol (zo is alles gelijk ingevet, en alles wat te veel is wordt geabsorbeerd). Ik vermoed dat het vet op de bodem van de schaal het vet van de kip zelf is dat is losgekomen bij het bakken. Of vocht, of ja. Ik weet het eigenlijk niet ... 
 


Ook hadden we mozzarella in plaats van fetakaas gebruikt. Niemand is met honger naar huis gegaan, of gestorven van de overdosis groenten die in de lasagne zat.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten