maandag 19 mei 2014

Dag 15

Ontbijt 
  • 2 eieren
  • twee schijfjes filet de saxe
  • paprika 
  • olijfolie
It's a beautiful monday morning. Hoewel maandagen vreselijke dagen zijn, viel het vandaag heel goed mee omdat de weegschaal deze morgen goed nieuws gaf. Met een uitgebreid ontbijtje de week starten, leek me dus ideaal en wel verdiend!
Ik heb paprika samen met wat filet de saxe gebakken in de pan, een beetje gekruid met peper en zout. Vervolgens heb ik een omelet gebakken en voila! Bon appétit! 


Middageten 
  • 2 sneetjes brood
  • schelletje hesp (+/- 20 gram)
  • schelletje kaas (+/- 20 gram)
  • dressing
  • salade
  • komkommer
Wie een beetje logisch nadenkt, weet dat ik een croque monsieur heb gemaakt met mijn ingrediënten. Ik heb niet te veel kaas gebruikt, en ook de pan niet ingevet. Het verschil zit zich enorm in de kleur van het brood. Als je het bakt in boter, dan zal je croque goudbruin worden, terwijl hij nu een een gewone boterham met bruine plekjes lijkt. 

 

Ik heb er ook een kleine salade bij gemaakt, met hetgeen nog in de koelkast was. Gewoon wat sla dus, met wat lente-ui en komkommer. Het streepje dressing verving de gebruikelijke mayonaise die ik erbij gegeten zou hebben.

Zo zie je maar: Gerechten kunnen gepimpt worden naar goede & gezondere varianten.

De buzzypass wordt overbodig 

Ik moest vandaag in de stad zijn, iets waar ik al snel de bus voor durf te nemen. Maar het weer was vandaag, weeral, schitterend. Dus ik heb gefietst. En niet éénmaal op en af, nee. Ik ben twee keer op en af gefietst! Iets wat op een kleine 20 kilometer uitkomt. Ik denk dat ik mijn lazybones aan het verliezen ben. Hoera!

Exotisch tussendoortje
In de stad ligt een fruitwinkel, waar ik een stervrucht, een drakenvrucht en een granaatappel kocht. Deze vitaminen-bom, heb ik lekker opgesnackt in het zonnetje. Drakenvrucht (of ook pitaja) is zoet, maar heeft niet heel erg veel smaak. De pitjes doen denken aan kiwi, maar voor zover ik me kan baseren op internettips, is het wel supergezond! De pitjes bevatten vezels, dus dat is goed.
 
Een stervrucht bevat dan weer veel vitamine C. Een granaatappel heeft dan weer polyfenolen (volgens wikipedia?!) & dat is ontstekingsremmend. 
 

 

Avondeten 
  • +/- 100 gram zalm
  • mango
  • kerstomaatjes
  • wilde rijst
  • dressing met appelsienzeste
  • ijsbergsla, komkommer, snackpaprika, lente-ui
Deze avond heb ik -eindelijk- gebruik gemaakt van mijn Grote Saladeboek. Er stonden zalmspiesjes in met mango en kerstomaat. Ik was meteen verkocht toen ik de foto in het boek zag! 

 
Het was alleen heel veel werk. De dressing was op basis van magere yoghurt, met appelsienzeste en soja-olie. Maar voor de zalmspiesjes met zalm, tomaat en mango, was er een marinade nodig met appelsien. Daarnaast moest ik zien dat de rijst niet aanbrandde op de bodem van de pan. Onder de rijst had ik uiteindelijk mango-azijn gedaan, zodat het niet zou gaan plakken. Om de salade af te werken, heb ik er nog wat garnaaltjes bij gedaan. Een ferm bord, denk ik! 
 
 
And enjoy 
Met het zonnige weer had ik veel zin in een ijsje. Uiteindelijk zijn we er ook om gegaan. Bij IJs van de Smaak in Hasselt, hebben ze ook yoghurtijs. Dat scheelt zich toch een pak met echt roomijs. Dus had ik een ijsje met aardbeien-yoghurt ijs. Slechts één bolletje! Maar het koelde goed af, en daar had ik ook op gehoopt!
 
Voor de foto had ik Timo ingeschakeld, hij moest de ijsjes vasthouden, zodat ik een foto kon maken. Très sympa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten