zondag 18 mei 2014

Dag 14

Uitslapen... is een topsport. Niet omdat tam in je bed liggen goed is voor je spieren en zo, maar omdat het belangrijk is voldoende slaap te hebben! Ik lag op een onorthodox uur in bed, en ik werd pas rond de middag gewekt. En na zo een zware nacht, was een powerontbijtje méér dan welkom!


Ontbijt 
  • appel
  • banaan
  • nectarine
  • yoghurt
  • muesli met gedroogd fruit en noten

Aangezien ik rond de middag was opgestaan, lag het ook al vast dat ik vandaag maar twee maaltijden zou eten. Mijn ontbijt zou dus ook als middageten dienen. 

Ik had een nectarine en banaan gemixt met de yoghurt (ik heb trouwens deze week ergens gelezen, dat het effectief béter is je eigen fruityoghurt te maken in plaats van fruityoghurt te kopen!). 

De rest van de banaan heb ik in schijfjes gesneden, net zoals ik met de appel heb gedaan. Daarover twee eetlepels muesli, en ik kon er weer enkele uren tegen!  

Tussendoortje 

Vandaag was het een warme dag, en het opruimen van de fuifzaal, hebben we ons allen buiten gezet met een fris drankje. Er was nog sangria over, en tropical fruit mix in de diepvriezer. Voor de sangria heb ik bedankt, maar ik heb wel een kommetje bevroren fruit gegeten. Dat is een tip die ik kan meegeven aan iedereen die graag ijsjes eet! Koop zo een zak diepvriesfruit. Het fruit is ijskoud, en moet eerst even smelten op je tong voor je het kan opknabbelen. Het is superzoet en verfrissend. 

Avondeten 
  • lamsbout
  • aardappeltjes
  • salade 
Na genoten te hebben van het zalige weer, ben ik weer gaan kokkerellen. Ik had aardappeltjes in een ingevette ovenschaal gedaan, samen met lamsvlees, ui en flink wat rozemarijn. In het lamsvlees had ik kleine insnedes gemaakt, en er stukjes look in gedaan. Ik had nog nooit lamsvlees zelf klaargemaakt, dus de stukjes look was een idee van mijn mama (zij heeft ook de kruidenboter voor op het vlees gemaakt). De rozemarijn heb ik er zelf bijgedaan, omdat ik het een heerlijk kruid vind. Het vlees heeft 20 minuten op 180°C in de oven gestaan, de aardappeltjes hebben er nog een kwartier extra in gezeten.
 
Het was een enorme lap vlees, zeker omdat ik al bijna twee weken een pak minder vlees eet. Ik heb de hulp van mijn huisdieren ingeroepen om het op te krijgen. Maar zowel de hond als de kat, hadden er geen problemen mee om wat vlees mee op te peuzelen. 
 
Op de salade heb ik geen dressing gedaan, omdat ik de kruidenboter al op mijn bord had liggen, en die was (zoals het woord het zelf zegt) van boter gemaakt. Dat was voor mij voldoende vetstof in één maaltijd. 

Avondsnack 

Met nog een overig stukje kipfilet van gisteren, heb ik wat kippensla gemaakt. De kip heb ik fijngesneden, en er vervolgens wat dressing en ketchup onder gemengd. Flink afkruiden met peper en zout, en dit is zelfgemaakte kippensla geworden. 

Is dat daarom gezond, omdat ik het zelf gemaakt heb? Nee. Een combinatie van vlees met sausjes en dergelijke, is meestal af te raden. Maar ik heb het zelf gemaakt. Ik weet hoeveel dressing ik erin gedaan heb, ik weet hoeveel ketchup ik heb gebruikt, ik weet zelfs dat de kip die er in zit, echt is. Bij kant-en-klare salades om op brood te doen, weet je niet wat de verhoudingen zijn. 

Zelf ben ik nog op zoek naar een goed receptje om vleessla te maken. Dus als iemand mij daarbij kan helpen,... Yes please!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten