zondag 11 mei 2014

Dag 7

Op de zevende dag was het tijd om te rusten. Of dat was toch het plan...

Ontbijt 
  • 2 boterhammen
  • filet de saxe
  • beetje smeerboter
Voor een zondag, een dag waarop er bij velen pistolets en koffiekoeken op tafel komen, was dit het zieligste ontbijt van de hele week. Maar meer moest het niet zijn. Deze morgen moest het snel gaan, want we gingen naar de markt! (En om zo lang mogelijk uit te kunnen slapen, nam ik maar een snel ontbijt.)





Veggies are like friends. If they taste good, you can eat them. 
Ik heb al een hele week uitgekeken naar het bezoek aan de markt, en niet zonder reden. Ik zou plantjes mogen kopen om mijn eigen groenten in de tuin te kweken, vers fruit kopen, groenten kopen om in te vriezen en ja, ik was blij met de aanwinst. 
1. Een pak verse groenten
Tomaten, paprika, komkommer, asperges en aubergines waren de aankopen qua groentes. De asperges zijn verse soep geworden (zie middageten), en ook de andere groenten hebben een gezonde bestemming gekregen.

De tomaten heb ik versneden en met ajuin en look gestoofd tot ze plat waren. Dat heb ik gemixt, en voila: Verse tomatensaus. Verser en meer puur kon hij niet zijn. Maar saus van twee kilogram tomaten is te veel voor één keer op te eten, dus heb ik ook een deel ingevroren. Ik heb een potje saus met Griekse kruiden vermengd, eentje met bruschettakruiden en een laatste puur. Op die manier is het heel makkelijk en snel gedaan om saus te maken. Bijvoorbeeld voor spaghettisaus, moet ik maar een potje uit de diepvriezer halen, wat bijkruiden en eventueel vlees toevoegen. Dit zijn goede voorbereidingen, voor als ik eens geen tijd heb om te koken. Of voor als mijn inspiratie op is. Een plan b is altijd handig. 

De paprika's heb ik ook in blokjes gesneden, en in de diepvriezer gestoken. Natuurlijk zijn ze het lekkerste als ze vers zijn, maar als ze uit de diepvries komen zijn ze dat nog steeds. Dit is handig voor wanneer er geen paprika's in huis zijn, en ik wil wokken of iets anders. Het gebeurt wel door drukte, dat we vergeten te winkelen en dat er geen groenten in huis zijn. Ook dit is een voorbereiding die enorm aan te raden is. Maar het is ook heel makkelijk en snel.

De asperges zijn in soep beland, meer hierover bij 'middageten'.

2. The Fruits
Ook de fruitvoorraad is aangesterkt. Onder meer meloen, appelsien, witte nectarines, bananen en kersen zorgen ervoor dat de fruitmand overpuilt. De kersen waren vrij goedkoop, zeker omdat het nog niet de  tijd van het jaar is voor kersen. Eenmaal thuis werd ook duidelijk waarom, ze zijn vrij plat, maar alsnog heel zoet. Vandaag heb ik al veel kersen gegeten, zodat ze niet slecht worden. Doorheen de hele dag heb ik kersen zitten eten, telkens ik voorbij het schaaltje kwam. Best candy ever.    



  3. Plantjes!
Groene vingers zou ik gehad hebben, als papa me niet te snel afgeweest zou zijn. Ik wou zelf plantjes in de tuin zetten, en ze ook onderhouden. Op de markt hadden we een paprikaplant, een komkommerplant en een tomatenplantje gekocht. Nog voor ik ze kon potten, had papa ze al geplant. Maar ik kijk er alvast naar uit, wanneer ik de eerste tomaatjes kan plukken. Als ik capabel ben om mijn eigen groententuintje te onderhouden, gaan er zeker nog plantjes bijkomen! Ook is er een muntplantje bij gezet, omdat ik heel graag muntthee drink. En niets is dan beter dan je eigen, verse thee zetten. 

Tussendoortje 

Na het versnijden van bijna vijf kilo groenten, had ik nood aan een klein tussendoortje. Ik heb twee Wasa-knäckebrodjes genomen, er wat smeerkaas met bruschettakruiden op gedaan. En dan ook nog (en dit gaan er velen niet lekker vinden vrees ik...) ansjovis. Denk gerust de ansjovis weg!

Middageten

Mmmmmm, verse aspergesoep! 's Ochtends op de markt gekocht, in de voormiddag gemaakt & 's middag gegeten. Om de soep echt perfecto te maken, is er ook wat gerookte zalm in gegaan. Dat is echt een geweldige combinatie. Ik had er vier beschuiten bij gegeten, en nog een extra kom soep gegeten. Er zaten alleen asperges, wat knolselder en ui in. Meer niet, dus ook geen room.


Ik heb er een overdreven lazy sunday van gemaakt, inclusief drie pralines die plots in huis waren, omdat het moederdag is. En hoewel ik geen moeder ben, profiteer ik wel van pralines.

Avondeten 
  • Courgette
  • Aubergine
  • Champignons
  • Paprika
  • Tomaat
  • Fetakaas
  • Lasagnevellen
  • Ansjovis
Ik heb vandaag voor de eerste keer in mijn leven een poging gedaan om lasagne te maken. Volledig op gevoel heb ik geprobeerd een groentelasagne te maken, en ik denk dat hij ook wel een 9 op 10 waard was!
De verse tomatensaus, waar ik het al eerder over had, diende als basis. Ik had er bruschettakruiden onder gedaan om het een zuiderse toets te geven. De groenten heb ik allemaal in plakjes gesneden (met behulp van een superhandige keukenrobot). Ik heb ze vervolgens gegrild, zodat ze niet rauw in de ovenschotel moesten. En gegrilde groenten hebben sowieso al dat extra smaakje. 
Een laagje aubergine, een laagje courgette, dan tomatensaus, een lasagne-vel, tomaat, ansjovis en saus, nog een lasagnevel, saus, paprika en champignons. Klaar. Twintig minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°C, en hopla. Een overheerlijke lasagne met allemaal superverse groenten. Om af te werken had ik nog wat blokjes fetakaas laten mee smelten in de oven.

Dat ik nog nooit lasagne had gemaakt, zorgde er natuurlijk voor dat dit de beste lasagne was die ik ooit gemaakt heb. Als je dit vergelijkt met een gewone lasagne, is dit alvast een pak gezonder. Ik heb geen bechamelsaus tussen mijn lasagnebladen, ik heb geen gehakt gebruikt en ik heb geen centimeterdikke kaaslaag om af te sluiten. Wat in deze lasagne minder goed was, was de ansjovis, omdat die uit een bokaal kwam en in olie zat. Ik heb het zo goed en zo kwaad mogelijk laten uitlekken, en ook geen vetstof gebruikt om mijn groenten te grillen. 
Ik heb een deel hiervan ook ingevroren, voor wanneer mijn gezinsleden lasagne bolognese zouden eten, dan moet ik niet al kwijlend toekijken. 
Want uiteindelijk, is er voor alles een alternatief, een oplossing of een volwaardige vervanger. Kinkloppen is niet het kernwoord van mijn dieet, geloven is dat wel.

3 opmerkingen:

  1. Ook een heel leuk plantje: Stevia, is trouwens een gezonde suiker vervanger maar dat wist je waarschijnlijk al. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je toch een kazige smaak wilt, is ricotta als laag ertussen ook wel nog aan te raden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh amai, dank je Jorim voor de tip! Ik zal volgende keer als ik ga winkelen voor plantjes, er eens voor uitkijken! & Shannen, ook merci voor de tip :-D

    BeantwoordenVerwijderen