zondag 25 mei 2014

Dag 21

Ontbijt/brunch
  • ei
  • 10 gram filet d'anvers
  • kerstomaat
  • paprika
  • knäckebröd
  • watermeloen
  • capri-son
Zondagvoormiddag, de zon schijnt & ik weet dat ik vandaag ga genieten. Dus begin ik met een zalig ontbijt/brunch'ke. En de kleuren van het ontbijt, zeggen niets over mijn politieke kleur. Ik vroeg aan onze kok van dienst: 'Geef me de zon op mijn bord', en zo geschiedde.
 


De tomaatjes & paprika heb ik licht gestoofd in olijfolie. Vervolgens heb ik de filet d'anvers snel gebakken, en dan het ei. Om de zon nog wat aanweziger te maken, heb ik een capri-son gedronken. Het is een van de fruitsappen waar niet zoveel suikers in zitten (ook niet zoveel fruitsap). En dan nog een schijfje watermeloen. 

Tussendoortje
Kersen! Zoete kersen, die lekker fris uit de koelkast komen: Dat is zalig! 

Middageten 
  • ijsbergsla
  • gerookte zalm
  • mozzarella
  • lijnzaad
  • chiazaad
  • pijnboompitten
  • paprika
  • dressing met wortel & komkommer
En de zon blijft overduidelijk doorschijnen. 
#Confession: Ik heb echt geen idee of ik het lijn- & chiazaad correct gebruik in mijn salades. Ik gebruik het maar random, waarbij ik denk dat het past. Net zoals de tarwezemelen van gisterenochtend. Tot nu toe heeft mijn maag nog niet vreselijk explosief gereageerd erop, dus neem ik aan dat wat ik doe niet slecht is. Maar tips zijn wel altijd welkom om het beter te laten uitkomen!

Pijnboompitten, chia- & lijnzaad onder de loep (op basis van al dan niet betrouwbare internetbronnen):
- Pijnboompitten (bron: http://goo.gl/dyHq0V)
In pijnboompitten zit pinoleenzuur. Deze stof stopt het hongergevoel waardoor je niet meer gaat eten dan nodig is. Hierdoor kan iemand met overgewicht zich makkelijker wapenen tegen de neiging om overbodige hoeveelheden voedsel tot zich te nemen. Pinoleenzuur is een omega6 vetzuur. Tegelijkertijd is deze pit zeer voedzaam zodat je tijdens een dieet minder kans loopt op een mineralentekort. Dat maakt de pijnboompit een perfecte toevoeging op het menu van iemand die wil afvallen. Pinoleenzuur wordt door de industrie uit de pijnboompit gehaald om er dure supplementen van te maken die obesitas tegen zouden moeten gaan.

- Chiazaad  
Misschien had ik mijn onderzoekje eerder moeten doen. Over chia vind ik uitersten.
Het is niet goed (bron: http://goo.gl/9tQcif) Het heeft een bloedverdunnende werking; het wordt verkocht als superfood, terwijl het eigenlijk gewoon een hype is; je kan er allergisch op reageren... 

Het is wel goed (bron: http://www.chiazaden.org/) De naam de website zegt het zelf ook al, dat het een chia-propagerende inhoud heeft. "Ze bevatten een hoog gehalte aan omega 3, namelijk acht keer meer als in zalm. Verder zijn chia zaden een rijke bron aan eiwitten, vezels, antioxidanten en mineralen." 

Conclusie: Ik zal mijn chiazaad beperken tot het nodige, er niet in overdrijven & er niet van uitgaan dat dit de ultieme dieet-food is. Gooi ik mijn doosje weg? Nee. Ik ga het gewoon niet met de lepel eten! 

- Lijnzaad
Wel, ik wou dat ik het mooier kon verwoorden. Maar van lijnzaad vind ik over het algemeen maar één positieve werking: Het is goed voor heel het darmstelsel. Oké dan!

Fietsen!
Ik heb vandaag weer heel wat afgefietst! Eerst en vooral heb ik op de hometrainer wat kilometers verzet & calorieën verbrand.

Ik was een film aan het kijken terwijl ik aan het trappen was, maar ik had niet veel tijd, omdat ik moest gaan stemmen.



Maar deze avond ben ik weer flink op de trappers gaan staan, op een echte fiets dan in de buitenlucht. Deze avond was het weer aangenaam om te fietsen & ik heb er van geprofiteerd. Ik moest naar de stad fietsen, en dat heb ik gedaan via de kortste weg. Maar om weer naar huis te gaan, heb ik een fijne omweg gemaakt en heb ik een heel deel naast het kanaal gefietst. Lekker rustig, alleen spijtig dat er like a zillion flies op het jaagpad zaten.

Avondeten 
Weeral salade, maar ditmaal op Oosterse wijze! Ik heb denk ik een dikke tien minuten zitten kijken op de menukaart van een eetzaak, voordat ik de knoop had doorgehakt. Ik had ineens zin in alles. Pasta met kip, cannelloni met ricotta & spinazie, vispannetje,... It was too much! En goed genoeg (maar ik vind het ook wel wat spijtig), ben ik voor de Oosterse salade met scampi's gegaan & shi-takes. Ik had anders heel graag nog eens pasta gegeten. Maar dat zal dan voor morgen zijn!



Avondsnoepen 
Ik heb (weeral) een ijsje gegeten, maar weeral yoghurtijs. Ik moet dringend zelf ijs leren maken! En thuis staat een ijsmachine, dus ik moet enkel een gezonder recept vinden om zelf mijn ijs te produceren. Daarom dat ik ook die kilometers omweg gefietst heb, omdat ik de schade van het ijsje wou beperken. Nieuwe regel: Vanaf nu maximum 1 ijsje per week! Voila, I said it!

2 opmerkingen:

  1. Oh my, dat slaatje ziet er lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet welke van de twee je bedoelt, maar ze waren allebei ook wel heerlijk! Het Thaise slaatje miste misschien wat Thaise pittigheid, maar de kroepoek & de shitakes waren es iets helemaal anders! :)

      Verwijderen