vrijdag 9 mei 2014

Dag 4

Update nog van gisteren: Ik was te vroeg met het publiceren van mijn blogbericht, waardoor het laatste er niet bij stond.Ik had 's avonds nog een hongertje, en daarom had ik nog een kleine tas soep gegeten met twee beschuiten. Ik heb er geen foto van, maar ik schrijf het hier nog maar eens neer voor de volledigheid. 

Ontbijt

Wanneer je wakker wordt, en het eerste wat je ziet is dat je een berichtje hebt van een vriendin, dan ben je natuurlijk supernieuwsgierig. Ik was verrast toen het een ontbijtreceptje bleek te zijn. En zoals ik alle steun waardeer, waardeer ik tips ook. Dus bij deze: Dank je wel, Sofie. Ik heb er meteen gebruik van gemaakt! En hoewel ik niet alles in huis had om het hetzelfde te maken, heb ik er de exotische variant van gemaakt.  
  • 200 ml magere yoghurt 
  • een halve mango
  • een halve papaja
  • een passievrucht
  • het sap van een halve limoen
  • een theelepel chiazaad
  • een beetje bosvruchten



Het is zo eenvoudig, en zo snel klaar, en zo een compleet ontbijt. De passievrucht had ik uitgelepeld en onder de yoghurt gemengd. Ook het limoensap had ik onder de yoghurt gemengd. Ik vind magere yoghurt (zonder vruchten) vrij zuur van smaak, maar limoen en passievrucht zijn ook zuur. Het verschil is dat dit fruit nog altijd fruitsuikers heeft, wat een natuurlijke zoete smaak geeft. 

De halve papaja lag nog klaar voor gebruik in de frigo, de bosvruchten kwamen uit de diepvriezer. Dat is enorm handig om in de vriezer te hebben. Het kost een pak minder dan de verse vruchtjes, en je hebt het altijd in de buurt. Ook in smoothies of fruitsla is het goed. 

De mango had ik gisteren pas gekocht, maar zo heerlijk fruit... Dat kan onmogelijk lang in de fruitschaal blijven liggen. Daarom eet ik ook graag fruit dat niet alledaags is. Hoewel mango steeds meer en meer 'ingeburgerd' is, kopen we dat niet vaak in ons gezin. Het is specialer dan de typische fruitsoorten zoals appels en bananen. Ik denk dat ik er daarom ook sneller naar zal grijpen als ik zin heb in iets zoet. 

Middageten
  • twee boterhammen (+/- 50 gram)
  • wat smeerboter
  • twee schelletjes filet de saxe
  • komkommer
  • notensla met biet
  • kerstomaatjes
Voor de tweede keer deze week eet ik boterhammen. In het standaard Vlaamse gezin wordt normaal gezien 2x per dag een maaltijd met brood gegeten. Maar brood telt veel Weight Watchers punten vind ik, en dan moet je het beleg er nog bij tellen. En met twee gewone boterhammen heb ik vaak niet genoeg. Vandaar dat ik 's middags vaak iets anders eet in plaats van gewone boterhammen. Als het echter niet anders kan, dan probeer ik te zorgen voor een puntenloos extraatje bij die boterhammen. 


Show some muscles

Ik heb vrij sterke benen, omdat ik veel fiets, wandel en zwem. Maar mijn armen zijn slapper dan een vod. Bij deze is dus bevestigd dat het op en af brengen van een vork van je bord naar je mond, géén work-out is en geen spieren oplevert. Ook vandaag merkte ik weer hoe weinig kracht ik heb in mijn armen. Ik moest namelijk met een zware handtas (zwaar noem ik een 10-tal kilo) op de arm een heel parcours afschokken. Mijn arm, van pols tot schouder, deed zeer en ik was blij toen het gewicht uit mijn handtas was. Bij deze heb ik dus ook besloten dat ik iets moet doen aan mijn armkracht. Dit kan ik deels oplossen door te zwemmen, maar ook eventueel gewichtheffen met flessen water. Het klinkt simpel, maar ik hoop dat het zal helpen. 


Deze blog is echt

In samenspraak met Samuel, heb ik ons Facebookgesprek gekopieerd. Ik wil het hier graag posten, omdat ik het een mooi voorbeeld vond van hoe mijn leven eenvoudiger is met de juiste vrienden. We moesten dringend nog eens afspreken, en in Hasselt is er een gezellige koffiebar. Bij elke kop koffie of thee, wordt er altijd een stukje cake gegeven. 

Hoewel ik zelf voorstelde naar deze zaak te gaan, was Sam zijn bezorgdheid of dat wel in mijn dieet paste. Zijn laatste reactie vond ik prachtig. Zulke opoffering, zo zouden meer mensen moeten zijn.


Ik wil wel ook aangeven dat als ik ervoor kies iets ongezonds te doen (zoals een latte met slagroom en oreo's drinken), dat ik dit waarschijnlijk in mijn dag ingecalculeerd zal hebben. Ik probeer altijd enkele dagen op voorhand te denken over mijn eten, eventuele cafébezoeken of etentjes. Op die manier kan ik andere maaltijden aanpassen, om het te laten compenseren. Zo zal ik vanavond op stap gaan en misschien een glas alcohol drinken, komende zaterdag ga ik uiteten met mijn collega's, woensdag ga ik iets drinken met klasgenoten,... Het is niet obsessief dat ik deze dingen al weet, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Als ik morgenavond plots te weten zou komen dat we met het gezin gaan uiteten in een pizzeria, dan raak ik wel overstuur. Ik wil op voorhand weten wat ik ga tegenkomen. Het is heel moeilijk soms om lastminute veranderingen aan te brengen. Als ik morgenmiddag bijvoorbeeld een extra boterham met kaas wil, en dan te weten kom dat het 's avonds nog ga uiteten in een zaak waar geen gezonde alternatieven bestaan, ja, dan zit ik daar heel erg met verveeld. 

Zaterdag, bijvoorbeeld, ga ik met de fiets naar mijn studentenjob. Dat is een extra inspanning voordat ik kan gaan uiteten. Het is iets klein wat ik doe, maar het helpt wel. Uiteindelijk was ik vandaag met Samuel naar de koffiebar gegaan, en ik had gekozen voor een ijsthee met passievruchten. Mmmm! Met een aardbei als cherry on the top, was het heel verfrissend.

These boots were made for walking 

Na een verfrissende thee was het weer tijd om te wandelen (en ook een stuk verkeerd te wandelen). Het was een korte wandeling, maar ik vermeld hem ook omdat alle kleine beetjes helpen.

Avondeten 
  •  Groentesoep met beschuiten
Een soepje boordevol verse groenten, dat is fantastisch. Zeker als de temperaturen buiten weer wat gedaald zijn. Het vult natuurlijk ook goed. 


Wok met groenten en een beetje fetakaas. Dit was nog de resterende portie van gisteren. Ik wilde er eerst een klein beetje mozzarella over smelten, maar die was helaas niet meer goed (dju toch). Daarom heb ik er wat fetakaas over verbrokkeld. 
 

Avondsnack

Als avondsnack nog, alvorens het uitgaan, drie knäckebrödjes met smeerkaas en gerookte zalm.


And we danced 

Vanavond zou ik uit gaan, meer zelfs, ik zou voor de eerste keer in mijn leven naar de Versuz gaan. Tijdens de voordrink bedankte ik vriendelijk voor kroepoek en cava, dronk 1 glas Martini Fiero en voor de rest water. Iets wat ik een hele prestatie vind, als de rest niet naar een glas meer of minder kijkt. Maar ik heb ook het voordeel dat ik geen alcohol nodig heb om me te amuseren. 

En zo gingen we naar de Versuz, the coolest place in town. Op een sipje na van iemands pintje, heb ik cola zero gedronken en vooral veel gedanst, gelachen en me geamuseerd. De dj was zalig, speelde het ene geweldige nummer na het andere. Dus ja, ik heb uren gedanst. I had a blast. En godzijdank dat de frituurkraam in de Versuz zijn prijzen belachelijk duur zijn, want de verleiding was er wel. Gelukkig kwam Katy Perry net op tijd mijn hand vragen om weer naar de dansvloer te gaan. 

En zo, heb ik weer een avond overleefd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten