zaterdag 31 mei 2014

Dag 27

Ontbijt 
  • 250 gram magere yoghurt
  • 2 eetlepels havermout
  • 1 koffielepel aardbeienconfituur
Ik wou wat fruit (of op zijn minst fruitsmaak) in mijn ontbijt. Maar omdat de mixer kapot is, was het moeilijk om er een goed papje van te maken. Ik heb daarom een lepel confituur door de yoghurt gedaan. Op die manier zat er toch een fruitsmaakje aan. 
Ik heb dit papje een nachtje laten trekken in de frigo, zodat het 's ochtends een dikke brei is. Lovely.
Dit is trouwens ook de ideale manier om havermoutpap te fotograferen: Wanneer het nog niet gemixt is. 
Het prachtige aan havermout is dat het echt heel goed vult en energie heeft. Ik moest deze morgen vroeg opstaan, en ik blijf dan nog graag tot de laatste minuut liggen. Als ik dan loom ben wanneer ik opsta, heb ik instant-energie nodig. En die haal ik uit zulke krachtontbijten. Een half uurtje later sprong ik op de fiets en vertrok ik voor een lange dag te werken! En uiteraard ging dat allemaal alsof het niets was, thanks to the powerfoodies! 
Tussendoortje 

Als tussendoortje had ik een zelfgemaakte bananentaart. Een beetje zoals op de foto. Maar dan zonder chocolade en slagroom. En eigenlijk ook zonder biscuit. Want ik was te lui om dat allemaal te maken, dus heb ik gewoon een banaan gegeten, met de gedachte dat het bananentaart was. 

Maar ook met het verschil dat ik me niet schuldig hoefde te voelen. 

Middageten 
  • slamengeling
  • tomaten
  • komkommer
  • olijven
  • pijnboompitten
  • brie
  • asperges
  • kippenwit 
Ik heb alle groenten die in de frigo lagen, in deze salade gegooid. Dat vulde al de helft van het bakje. Verder heb ik er nog pijnboompitten en olijven bij gedaan.

Ik weet niet hoe lang brie precies goed blijft, dus het leek me goed om er ook twee stukjes van af te snijden bij de salade. En toen had ik een onstopbaar momentje. Ik wou er ook asperges bij, maar asperges presenteren mooier in een schelletje hesp. Laat nu net de hesp op zijn, dus heb ik ze in kippenwit gedraaid. 
Het waren wel asperges uit een bokaaltje (wat ik niet erg vind, want je moet ze niet schillen en koken en dergelijke). Meestal zijn groenten uit blik, diepvries of bokaaltjes ook helemaal niet zo erg. Het lijkt ongezonder, want ze zijn goed tot freaking 2016. Maar deze groenten worden direct verwerkt, waardoor ze al hun voedingswaarden nog behouden en geen vitamines verliezen. Hoewel ze in blik zitten, zijn ze heel erg vers. Dit komt (heb ik gelezen) omdat er maar een vier à vijf uur tussen de oogst en de verwerking zit. Vers van het veld dus! Bij groenten en fruit in de winkels, is er vaak al een wekenlang proces aan vooraf gegaan. 

Maar met mijn groentetuintje (de eerste tomaatjes beginnen te groeien!), kan ik alles vers uit de tuin plukken binnenkort!


Tussendoortje
Weight Watcherskoekjes met chocolade.

Avondeten 
Ik had superhard gewerkt, ik heb echt tegen de tijd in moeten werken en geen seconde rust gehad. Ik denk dat ik vooral mijn armen flink belast heb, omdat ik de wand van de winkel moest aanpassen, en ik heb een hele tijd zitten sukkelen om een baar in te brengen in de wand. Maar die baar woog al vrij veel, en ik kreeg hem niet direct juist. Dus heb ik een hele tijd zitten trekken en duwen en tillen. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar toen ik thuis kwam had ik reuze honger. 
Mama had spaghetti gemaakt, dus kon ik direct aan tafel. Er zaten geen groenten in, maar het kon me even niet zoveel schelen. Ik wou vooral zo snel mogelijk aan tafel. Mijn salade van die middag, bevatte ook al aardig wat groenten. 
 
It's your heart. It's alive. It's pumpin' blood. 
 
Ik heb mijn hart een hele tijd niet goed verzorgd. Ik bedoel dan vooral op het gezondheidsvlak. Ik heb te weinig gesport, te veel vettigheid gegeten. En mijn hart is altijd blijven pompen, sommige momenten harder dan anderen. Maar ik moet dankbaar zijn dat mijn hart het ook altijd heeft willen doen voor mij, zo blijven pompen. 
Daarom ben ik mijn hart dagelijks bedankjes aan het geven. In de vorm van vitamines, in de vorm van minder vet, in de vorm van sport. 
Vandaag heb ik mijn hart beloond met sport. Ik ben gaan fietsen in de heerlijke avondlucht. Het waren nog aangename temperaturen, dus dat viel ook heel goed mee. Samen met een vriend hebben we een mooi tochtje gemaakt, halverwege op een terrasje gestopt (voor een Tönissteiner), en dan teruggekeerd. Ik denk dat we een kleine 18 kilometer gereden hebben, maar voor mij was dat voldoende. Ik had nog wat zure kuiten van de strandwandeling. Ik denk toch dat het daardoor kwam, omdat in zand wandelen toch een pak intenser is dan op harde grond. 
Ik voel me alleszins goed, want ik heb een mooie compensatie gemaakt ten op zichte van donderdag & vrijdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten