maandag 5 mei 2014

Dag 1

Dag 1, D-Day. Toen ik besefte dat vandaag de dag was dat ik daadwerkelijk moest starten, zakte me de moed al in de schoenen. Ik kan nu niet meer terug, ik heb er een te groot spektakel rond gemaakt dat ik op dieet ga, dus als ik nu niets doe, it's social suicide.

En dus ging ik op de weegschaal staan voor de pijnlijke waarheid onder ogen te komen. Getroost omdat het erger kon, maar teleurgesteld omdat ik vanaf dit getal moest beginnen, ging ik naar de keuken. Ontbijt, geen betere manier om de dag te starten.

Ontbijt
  • een zachtgekookt ei
  • twee boterhammen (+/- 50 gram)
  • wat smeerboter
  • een tas vruchtenthee
En dit alles in een vleugje zon. Dat deed me wel goed, dat het weer zo mooi is vandaag. Op een miezerige dag is alle enthousiasme ver zoek. 

Ik heb me voorgenomen om elke dag thee te drinken. Ik heb echt veel soorten aangekocht, dus ik heb al sowieso variatie. 

Ik wilde mijn dag ook niet beginnen met een boterham met confituur, omdat zoiets een typisch deprimerend dieet-ontbijt is. Of beschuiten. Of enkel fruit... Nee, ik probeer zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten, maar zeker niet te crashdiëten. Dat zou uiteindelijk in mijn nadeel komen te staan. 

I want to ride my bicycle

Niet enkel Freddie Mercury hield van fietsen, ook ik doe dat graag. Na mijn ontbijt heb ik een muzieklijst geselecteerd met vrolijke popnummers, en ben ik op de hometrainer gaan zitten. Om te tonen dat ik daadwerkelijk erop gefietst heb, heb ik ook foto's gemaakt van de display. Ik ga hem gedurende 147 dagen niet resetten, dus kan ik dagelijks (of tweedagelijks) mijn prestaties tonen. 

 
Zoals je kan zien, heb ik 10 kilometer gefietst in 30 minuten tijd. Dit zijn een 240 calorieën die ik verbrand heb. Ik ga niet vaak over calorieën praten echter, omdat ik vind dat ze een vertekend beeld geven. Fruit en groenten bevatten ook calorieën (bananen hebben er bijvoorbeeld ongeveer 100!), maar ik denk dat ik niet geobsedeerd moet geraken door het tellen van calorieën in fruit en groenten. Zolang ik niet 3 bananen per dag eet, zie ik hier geen kwaad in. 

Tussendoortje

Over bananen gesproken, na het fietsen had ik zin in iets lekkers. En een banaan, was net toevallig wat ik tegenkwam.


Ceci n'est pas une banane, want dit stuk fruit, is nog zoveel meer. Energie, vitamines, kalium, magnesium, ijzer, calcium,... Noem het maar op: De banaan heeft het allemaal. 

Middageten

De banaan stilde mijn honger net lang genoeg tot het middageten. En wie denkt dat diëten saai is, en dat je enkel maar sla en tomaten mag eten: Je zit mis. 

Een maaltijdsalade is meer dan een paar schijfjes komkommer, en ik kan het je bewijzen.
  • Kerstomaatjes
  • Mozzarella
  • Chiazaad
  • Dungesneden gebraad
  • Asperges
  • Wortel
  • Komkommer
  • Sla
  • Lente-ui
  • Zelfgemaakte dressing


Looks delicious, right? 

Wat ik heel belangrijk acht tijdens het diëten, is dat het oog ook wat wilt. Het aankleden van je bord (en daar ook effectief moeite in steken), doet met meer liefde eten. Een salade zonder brood of aardappelen als middageten is daarom ook ideaal. Het is licht, het geeft energie, maar het ziet er vooral smakelijk uit. Ik weet dat ik nog werk heb aan mijn manier van presenteren, maar ik moet zeggen dat deze maaltijd de moeite waard was.

Ik heb "zelf" dressing gemaakt. In de Oil&Vinegar kan je dressing kopen zonder smaak (er zitten geen kruiden in of smaakmakers). Het enige wat je moet doen, is zelf kruiden toevoegen. Ik heb Griekse kruiden onder mijn dressing gemengd, en het daarna als een echte Jackson Pollock op het bord gekwakt. 

Bij dit bord zijn er 3 zaken waarvan ik in mijn achterhoofd heb gehouden dat ik er niet te veel van mag. Namelijk: Vlees, mozzarella en dressing. En hoewel het op de foto misschien anders lijkt, dit is anderhalve theelepel dressing!

Let's get fit

Een ander plan van mezelf tijdens deze 147 dagen, ik heb er nu al spijt van, is mijn BuzzyPas achterwege laten. Alles wat dichtbij ligt, doe ik met de fiets. Ik woon in dicht bij het centrum van Hasselt, ongeveer een vijftal kilometer er vandaan. Het is belachelijk om hiervoor op een snikhete, stinkende bus te stappen met onbeschofte mensen. Dus behalve als het pijpestelen regent, zal ik mijn ijzeren ros nemen. Vandaag bestond die fietsrit uit heen en terug naar Hasselt fietsen (+/- 10 kilometer!).

Avondeten

Ik ben verzot op paprika. Het is mijn lievelingsgroente en ik eet het bijna dagelijks. En dat is super, want paprika is gezond en je kan het met alles variëren. Maar elke dag paprika is ook niet waar ik naartoe wil. Ik wil meer exploreren in de wereld van groenten. De paprika af en toe achterwege laten. Maar vandaag nog niet. Ik vind dat ik het vandaag al heel goed heb gedaan, en dat de snoepneigingen nog niet aan bod zijn gekomen. Dus beloon ik mezelf met een lekkere pasta met paprika. 

Ik heb ineens voor twee dagen gekookt. Morgenmiddag heb ik geen tijd om te koken, of om iets uitgebreider dan een boterham met smeerkaas klaar te maken. En om mijn motivatie hoog te houden, moeten mijn maaltijden meer zijn dan een saaie boterham. 

Voor het avondeten heb ik het volgende gemaakt:
  • Kipfilet
  • Paprika
  • Pasta
Heel eenvoudig. Ik heb drie paprika's (rood, geel en groen) gegrild, en vervolgens kipfilet gegrild. Vandaag heb ik er paprikamix olie onder gedaan, ook van de Oil&Vinegar. Vandaag heb ik de gele en rode paprika onder de pasta gemengd. 

Voor morgen heb ik een kleine verandering. In plaats van de paprika olie, is er een mangopulp dressing onder (heel verfrissend!).


Let's dance!

's Avonds heb ik nog een dansworkshop gevolgd, waarbij ik anderhalf uur lang mijn benen alle richtingen uit gezwierd heb. Het was niet heel erg intensief, maar elke beweging is belangrijk. 

Maar kort samengevat: Voor een eerste dag was dit er eentje om U tegen te zeggen. Als de andere 146 dagen zoals vandaag gaan, dan heb ik niets te vrezen en ben ik binnenkort een topmodel. I keep my fingers crossed!

1 opmerking: