vrijdag 23 mei 2014

Dag 18

Ontbijt 
  • drakenfruit
  • kersen
  • kiwi
  • appelsien
  • appel
  • granaatappel
Zes soorten fruit, allemaal bij elkaar gevoegd en in stukjes gesneden. Dat was mijn ontbijt. Ik dacht eerst dat ik dit soort ontbijten niet zou doen, omdat ik altijd wel iets van koolhydraten of desnoods yoghurt bij mijn fruit zou willen. Maar een onderdeel van gezond eten, is ook naar je lichaam luisteren. En het mijne riep 'fruit fruit fruit fruit fruit!' 



Fietsen
Fietsen blijft mijn favoriete beweging. Gisteren was het dan nog aangenaam warm ook. Meevaller! Ik heb een kleine 10 kilometer buiten gefietst & dat heeft me enorm deugd gedaan. Ik voelde me helemaal ontspannen toen ik weer thuis was.

Middageten 
Griekse salade, toen ik dat bestelde had ik me eigenlijk ook een beetje verheugd op calamares. Wetende dat dat niet zo heel gezond is, omdat ze in een deeg gefrituurd worden. Het was dus een teleurstelling en een opluchting tegelijk toen er geen calamares op mijn bord lagen. Wel fetakaas, olijven, pepers, sla, fruit en nog meer. 




Avondeten 
  • mie
  • kalkoen- & kipfilet
  • ananas
  • champignons
  • zoetzure saus
Anyone can cook, mits de nodige oefening en tijd die je er in wilt steken. Alle tv-zenders smijten met kookprogramma's, en er wordt ook gretig naar gekeken. Ikzelf kijk niet veel (of niet vaak) televisie. Maar als ik kijk, zijn het soms ook wel eens kookprogramma's. Zoals in de film Ratatouille gezegd wordt, kan iedereen koken. En op TV zien die zaken er vaak ook heel makkelijk uit. Een schuimpje van dit, met een torentje van dat... 
Toen ik begon met koken (op mijn 15e ongeveer), had ik nog niet zoveel skills in de keuken. Ik kreeg ook niet echt complimentjes als ik dan eens voor het gezin kookte, omdat ik het fingerspitzengefühl miste. Dat heb ik nu wel. 
Ik zie iets op tv, ik lees een recept, ik denk aan mijn eigen kookervaringen en bam: Receptje! Als ik een recept volg, doe ik meestal toch nog iets anders waarvan ik denk dat het beter zo zou zijn. En ja, soms maak ik foute keuzes. Maar nog vaker sla ik de nagel op de kop. 
Het avondeten vanavond was een combinatie van geluk en een Weight Watchers recept dat ik ooit geprobeerd heb. Het was de bedoeling om de kip & het kalkoensvlees te marineren in sojasaus, met een uitje eronder en wat sap van ananas uit blik. Op die manier krijg je zoetzuur vlees, ideaal als je wat de Aziatische keuken wilt proberen. 
Maar ik wist de verhoudingen niet meer, dus het is op goed geluk wat smodderen geweest. Het vlees heb ik in de wok gebakken, totdat het niet meer roze was vanbinnen. Dan is het belangrijk dat je het vlees uit de wok haalt,  alvorens je de groentjes bakt. Want anders gaat het vlees volledig uitdrogen.
Dus kip & kalkoen eruit, ananas en champignons erin! De mie die ik gebruikt heb, was er die je niet op voorhand moest koken. Dus ik heb mijn champignons onder water gezet en daar de mie bij geroerd (tot die al het vocht had opgenomen). Ik had in het kookvocht een bouillonblokje gedaan voor extra smaak. En dan de laatste minuut, deed ik het vlees er weer bij. Et voila! Een contente mama, zus en kokkin konden aan tafel smullen. 

Avondsnack

Het is warm en het is tijd voor ijsjes. Dus heb ik een ijsje gegeten. De ijszaak waar wij gaan, heeft gelukkig veel variatie en ook "gezondere" smaken. Ik heb deze keer een bolletje yoghurtijs met woudvruchten genomen en een bolletje tropical light. Geen idee of het effectief allemaal zo light was, maar het is alleszins beter voor mijn moraal als ik deze keuze maak in plaats van twee bollekes vanille met slagroom. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten