woensdag 7 mei 2014

Dag 3

 

Dag 3 begin ik met een liedje dat ik pas op de radio hoorde. Ik vind het een heerlijk zomernummer, en zeker eentje waardoor ik opnieuw gemotiveerd geraak om verder te doen. Niet dat ik al denk aan opgeven, nee, verre van. Maar ik deel dit nummer graag met de wereld, in de hoop dat het feeling good-element aanstekelijk is. 

Ontbijt
  •  30 gram muesli met rozijnen en kokosnoot
  •  een geutje melk
  •  een appel 
  •  citroenthee
Ik probeer thee als vaste waarde in het ontbijt te beschouwen, maar ook met de nodige variatie. 

En voor de rest, het was eigenlijk een eenvoudig ontbijt. Een appel die in stukjes gesneden was, wat muesli erbij en melk erbij gieten. Het had spectaculairder gekund, maar het is nog steeds geen boterham met confituur. Ik ben jaren geleden ooit naar een diëtiste geweest, en mijn ontbijt was steevast twee boterhammen met confituur of mager kippenvlees (zonder boter). Ik had toen ook niet genoeg met die twee boterhammen. De weken dat ik naar de diëtist ging, waren niet echt de succesformule waarop ik gehoopt had. Ik mocht niet meer snoepen, geen chocola, zéker geen chips. Bananen als fruit waren ook uit den boze. Dat heb je bij Weight Watchers dan weer wel, en daar ben ik blij mee. Je mag alles nog eten, zolang je binnen je punten blijft. En als ik voldoende wil eten, kies ik automatisch voor gezonde producten, en is er nog iets over voor een snoepje. Ik ben wel niet fervent punten aan het tellen. Dit dieet is puur op gezond verstand, met in het achterhoofd de puntentelling van Weight Watchers. Daarom dat ik hun koeken wél gekocht heb, en geen Vitalinea of Grany bijvoorbeeld.

Hup met de beentjes!
Fietsen op de hometrainer was goed voor een klein half uurtje fietsen, een mooie tien kilometer en zweet op mijn voorhoofd.
Zoals de meesten waarschijnlijk, haat ik het om te zweten. Het plakt en het stinkt, en daarna moet je douchen. Maar als ik thuis op de hometrainer zit, kan dat geen kwaad en ben ik blij als mijn top tegen mijn lijf plakt. Ik ben dan tenminste intensief genoeg bezig. En ook: Sweat is fat crying.

Mijn hoest begint goed los te komen, en ook mijn neus drupt niet meer continu. Dit wil zeggen dat ik binnenkort weer helemaal klaar ben om te gaan zwemmen, en dat in het buitenzwembad! Da's dedication éh!



Middageten
  • Olijven
  • +/- 20 gram fetakaas
  • Notensla met rode biet
  • Kerstomaten
  • Lente-ui
  • Komkommer
  • +/- 100 gram kant-en-klare aardappelschijfjes
  • 2 koffielepels dressing met Griekse kruiden



Nogmaals, diëten moet niet saai en smakeloos zijn. Ik koos deze middag voor een Griekse salade, maar dan zonder alle olijfolie die er normaal gezien bijhoort. Het lijkt misschien enorm veel olijf dat op het bord ligt, maar het zijn slechts vijf olijven. De fetakaas was geen lightproduct, maar de volvette variant. Daarom heb ik er niet te veel van genomen.

De aardappeltjes waren al gekruid, kant-en-klaar. Ik schuw meestal kant-en-klare producten. Zitten ze niet boordevol vet, dan zitten ze boordevol zout, en als ze dat niet hebben, zitten ze boordevol andere dingen die niet koosjer zijn. Maar na het label van deze patatjes te lezen, zag ik er geen kwaad in er van te eten.

Tussendoortjes

1. De papaja
Heel eerlijk: Ik had nog nooit papaja gegeten. En ik heb moeten opzoeken wat je er precies van mag eten (de zaden alleszins niet!). Omdat het heel zacht vruchtvlees heeft, heb ik de zaden er eerst uitgevist, en vervolgens het vruchtvlees uit de schil gelepeld. 

Ik vond het een vernieuwende ervaring, maar vooral heel erg lekker en zoet. Ik moest een beetje aan karamel denken, zo een zoetgehalte heeft het. Maar als ik dan opzoek wat er in een papaja zit, dan is het niets dan goed. Veel vitamine C, per 100 gram papaja is er 55 milligram vitamine C. Ook zit er veel kalium in en dat is goed voor de bloeddruk.

2. Wasa knäckebröd met smeerkaas
  • 2 stuks knäckebröd
  • smeerkaas
  • bruschettakruiden
  • kerstomaatje
Droge cracottes zijn passé, en daarom heb ik ook wasa knäckebröd (vezelrijk) gekocht. Dit is smaakrijk knäckebröd waar ook sesamzaadjes op zitten. Onder de smeerkaas had ik de bruschettakruiden met mango gemengd, om fris te maken. Voor de afwerking heb ik er ook een kerstomaatje opgelegd. Dit was nog het kleine vieruurtje dat ik nodig had, om zonder kleerscheuren het avondeten te halen.
Avondeten

  • Chateaubriand (+/-90 gram)
  • Mix met wokgroentjes
  • Verse peultjes
  • Noedels
  • Koffielepel olijfolie
  • Eetlepel sojasaus
  • Koffielepel zoetzure saus
  • Limoen
 Ondanks het feit dat ik geen wok gebruikt heb, was dit een wokgerecht om U tegen te zeggen. Ik denk dat sommige mensen mij ook willen slaan als ik zeg dat ik de chateaubriand mee gewokt heb (oh hemel, zo een stuk vlees wok je toch niet!). I know. Ik heb het kort dichtgeschroeid in olijfolie, en het vervolgens er weer uit gehaald. Anders had ik op het einde van mijn wok een stuk schoenlap over. Daarna ben ik de peultjes en de wokmix gaan bakken. Een wokmix, omdat het superhandig is. Er zaten sojascheutjes in, witte kool, paprika en wortel. Daar wat peultjes bij, mmm. Toen alle groenten gewokt waren, heb ik de noedels erdoor geroerd en er wat limoen over uitgeknepen. Vervolgens heb ik de chateaubriand er weer bijgevoegd. Alles heb ik afgekruid met flink wat peper en een beetje zout. Ook heb ik de wokgroentjes met wat sojasaus gebakken. 

Wie zegt: Wow, wat een gigantische hoeveelheid. JA! Ik zou nog bijna vergeten melden dat dit twee porties zijn. Het is vaak moeilijk om voor 1 persoon te koken, omdat bijna alles in grote porties verkocht wordt. Mijn chateaubriand was in totaal 190 gram, maar dat is natuurlijk veel te veel. De wokmix heb ik vandaag gekocht, aan 50% korting omdat hij maar een bepaalde houdbaarheidsdatum had. Maar ook dat was voldoende voor twee porties.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten