dinsdag 20 mei 2014

Dag 16

Ontbijt 
  • knäckebröd
  • smeerkaas
  • kersen
  • citrusthee
 
Deze morgen had ik het lastig. Ik had echt zin in alles behalve wat gezond was. Als er op dit vroege uur een kebabzaak open geweest zou zijn, zou ik bij wijze van spreke ne grote met cocktailsaus gevraagd hebben. Toen wist ik al dat het een moeilijke dag zou worden om nee te zeggen. 

Godzijdank was mijn gezond verstand ook al opgestaan, en heb ik dus gekozen voor een gevarieerd ontbijt met iets krokant om mijn tanden in te zetten, namelijk knäckebröd. Daar wat magere smeerkaas op & een kommetje kersen bij. La persistenza, de doorzetting, was enorm voelbaar vandaag. 

Normaal gezien zou de ideale oplossing voor zo goestingskes zijn dat ik zou kunnen bewegen. Wat kilometers op de hometrainer, eens gaan wandelen, gaan zwemmen,... Maar ik kon het niet opbrengen. 
Middageten 
  • ijsbergsla
  • mozzarella
  • kerstomaatjes
  • komkommer
  • garnalen
  • paprika

Een slaatje met groenten die ik al een tijdje eet. Ik moet echt meer variatie in mijn salades zien te brengen, al zeg ik het zelf. Nu, ik eet graag salades, daar niet van. Maar ik merk dat vaak de enige variatie in mijn salades vlees of vis is.

De knapperige ijsbergsla in plaats van rucola of gewone sla, was alvast een goede afwisseling. Als ik even een denkoefening doe, dan zou ik bijvoorbeeld prinsesboontjes in mijn salade kunnen doen in plaats van komkommer. De tomaat zou ik kunnen vervangen door broccoli. Of ik zou een fris-zure salade kunnen maken met zilveruitjes & augurken, en wat américain préparé. Hoe dan ook; als je dit leest: Denk gerust mee (onderaan kan je een reactie plaatsen). 

Tussendoortje 
Voor de tweede dag op rij had ik enorm veel zin in chips, nacho's of zo. Ik had bijna een zak gekocht. Maar dat heb ik niet gedaan, want dat zou veel te beschamend zijn om hier te plaatsen. In plaats daarvan heb ik een eigen dipsausje gemaakt met bruschettakruiden en dressing, en 2 zakjes chips (=38 gram) van de Weight Watchers er ingedipt. Met die dipsaus was nog altijd niet de gezondste oplossing die denkbaar is, maar het was wel de ideale oplossing tegen het escaleren van goestingskes. Ik ben intussen 23 jaar, en in die periode heb ik al talloze dieetpogingen ondergaan. Als ik iets uit die pogingen heb geleerd, dan is het dat ik die goestingskes niet te lang de kop mag indrukken. Hoe harder ik iets uitstel, hoe meer zin ik er in zal hebben. Dat is niet fijn om toe te geven. Maar het is wel de realiteit. Ik zou geen moord gepleegd hebben voor nacho's, zoals een drugsverslaafde misschien wel zou doen voor een shot heroïne, maar geloof me: Als ik echt goesting krijg in iets, denk ik soms aan niets anders. 



Wat niet slecht was! Want door het lange nadenken over nacho's, nacho's, nacho's, nacho's,... kwam ik tot de eigen variant met zelfgemaakte dipsaus en de WW-versie van nacho's. Begin maar eens de som te maken van het aantal calorieën dat ik hier heb gereduceerd, door een andere keuze te maken. Hopla!

Avondeten 
  • scampi
  • garnalen
  • asperges
  • stokbrood
  • salade (ijsbergsla, paprika, komkommer, appelsien, mozzarella, olijven, pijnboompitten,...)
Het grootste deel van de recepten die ik hier post, zijn zelfverzonnen. De groentenlasagne bijvoorbeeld op dag 7, is een ingeving geweest. 'Oh, dat ga ik eens proberen'. En ja, soms zal ik de bal daar eens helemaal in misslaan. Maar ik krijg toch een beetje het nodige fingerspitzengefühl in de keuken!
 
Vandaag zou ik echter niet zelf iets verzinnen, maar een receptje van Pascale Naessens volgen dat in de Vitaya stond. 
 
Gemarineerde scampi's & asperges op spies, en dat in de oven. Mmm! De scampi's waren gemarineerd met olijfolie, het sap van een halve citroen, met peper & zout. 

Ik had gekookt voor mijn zus & mama, en beiden waren ze heel tevreden. Ik heb mijn roeping als tv-kok misschien gemist, maar koken voor het gezin of voor vrienden is ook zalig. De keuken was wel een smoddertje, maar dat is terzijde... 

Ik had twee spiezen per persoon voorzien, maar dat oogde te druk op het bord.

Met dit blogbericht toon ik graag aan dat hoe fout & vol goestingskes een dag soms begint, dat je er niet per sé aan moet toegeven. Het is niet erg om fouten te maken, maar als je blijft nadenken, dan kom je aan een correcte(re) oplossing.

2 opmerkingen:

  1. Hmm, ziet er goed uit!
    Ik heb hetzelfde probleem als u, die GOESTING.
    Soms ziet mijn mama mij schransen dat ze zegt: "man, als ge honger hebt, eet dan nog een boterham in plaats van al die kleine dingen" maar daar gaat het niet om. Het gaat om zin in iéts.
    Ik heb dat vooral 's avonds.
    Ik ga al lopen en rij paard (deze week heb ik ook gezondigd en niet gegaan omdat het te warm was, oeps).
    Nu heb ik in de Flair gelezen dat touwtjespringen ook veel calorieën verbrand, en 't is simpel, ge moet u niet omkleden,... Dus ik ga een springtouw kopen :p Ideetje voor u misschien? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, touwtje springen :D Dat is echt een knaller blijkbaar! & Inderdaad, soms is het die goesting in iets die erger is dan effectief honger hebben. Vreselijk :D

      Verwijderen