maandag 26 mei 2014

Dag 22

Ontbijt 

Het gebeurt niet vaak, en het zal ook niet meer zo snel voorkomen, maar deze ochtend at ik gewone boterhammetjes. Boterhammen met een schelletje mortadella (Italiaanse worst met pistache). Ook at ik er een appelsien bij, want bij boterhammen wéét ik al op voorhand dat ik er niet genoeg mee heb. Hoezeer ik graag brood eet, is brood voor mij niet het ontbijt dat me voldoening geeft. En drie of vier boterhammen eten, lijkt me dan weer te veel. 

To the Lidl and beyond! 

Het leek me (een beetje) interessant om eens mee te geven wat er zoal gewinkeld wordt als ik mee ga naar de winkel. Ik heb daarom een shopfie gemaakt.
Zoals je kan zien ligt er veel op de band aan de kassa. Als we beginnen van voor af aan, dan ligt er prei, meergranenbroodjes, selder, sojascheuten, champignons, tomaten, lente-ui, gerookte zalm, brie, komkommer, ananas, bananen, vis en mager vlees. 

Vanmiddag wordt het dus een slaatje, vanavond pasta met vis & morgen wok. Een goede voorbereiding bestaat er ook uit om enkele dagen vooruit te kunnen kijken. And so I did. 

Middageten 
Please sir, may I have some more soup? Omwille van die zin werd Oliver Twist uit het weeshuis gebonjourd, omdat het onbeleefd was om meer te vragen. Gelukkig werd ik niet het huis uit gesmeten omdat ik vroeg om wat soep. Verse aspergesoep trouwens, jummie!

Naast een supervoedzame kom soep, heb ik ook een salade gegeten met kip, wat brie en meergranenbrood. Ik had ook wat druiven bij mijn salade gedaan, en de honingmosterddressing van Weight Watchers. 

De tomaten op dit bord zijn coeur du boeuf. Gigantische tomaten, maar als ik eerlijk moet zijn, vrij smakeloos. Ze zijn heel vlezig en niet zoet. En dat vond ik wel een tegenvaller. Geef mij maar kleine, zoete kerstomaatjes!  

Ik had trouwens dit bord iets te enthousiast gemaakt. Ik heb de helft van de kip aan de kat gedoneerd, omdat het gewoon te véél was. Dat kwam ook wel door de soep die ik ervoor had gedronken, dat vult goed. 


Shoppen, shoppen, shoppen 

Ik ben met mijn buurmeisjes naar de Kringloopwinkel geweest, waar ze naast prachtige typemachines (Yes, I bought one!) ook kookboeken hebben! Uit een rek vol oubollige kookboeken, velen stoffig en zonder prentjes, heb ik toch drie leuke exemplaren gevonden! 

 

Wokken is iets wat ik sowieso al graag doe, maar waarbij ik snel verval in de klassiekers die ik altijd opnieuw maak (paprika, kip, champignons, courgette, noedels). En hoewel ik niet altijd naar het recept kook, vind ik er wel veel inspiratie en tips in! 

Kip spreekt voor zich vind ik. Ik hou van kip, maar hetzelfde verhaal als wok: Ik maak het altijd hetzelfde klaar. 

En dan nog vegetarisch koken, iets wat ik graag doe, maar niet altijd goed weet hoe. Ik weet wel dat je voor vlees een volwaardige vervanger moet gebruiken, maar hoe en wat... Ik zal het de komende dagen mee lezen! Helaas zag ik pas toen ik thuis was, dat het een magnetron-kookboek is. Lap. Ach ja, er zal ook wel voldoende inspiratie in staan zeker?

Avondeten 
  • pasta
  • gerookte zalm
  • verse zalm
  • dille 
  • roomsaus
  • sjalot
Ondanks het feit dat ik net drie nieuwe tweedehands kookboeken gekocht had, heb ik gekookt uit een Weight Watchers boek dat ik al langer heb. Ik had gisteren enorm veel zin in pasta, maar durfde het niet in de eetzaak te nemen, omdat er vaak volle room en vette kaas gebruikt wordt. Niets hield me tegen om dus zelf aan de slag te gaan!
Ik ga wegens copyright redenen niet het hele recept meegeven, maar het was pasta in een dilleroomsaus, met zowel verse zalm als gerookte. Lovely. Dille en zalm zijn gewoon het perfecte koppel. Wat me er aan doet denken dat ik bijvoorbeeld in mijn dressing (waarbij ik zelf kruiden moet voegen), ook eens dille kan gebruiken voor als ik een salade met zalm maak!


Ik zal strakke quadriceps hebben...
als ik klaar ben met al mijn fietspartijtjes. 


Ik heb een uur gefietst, een dikke 22 kilometer afgelegd en een 500 calorieën verbrand. Ik zweette mezelf kapot. Mijn t-shirt kon zo de was in en ik ben nadien ook een half uur gaan uitweken in bad. 

Tijdens het fietsen had ik een aflevering opgezet van I used to be fat, een MTV-programma over jongeren die net zoals ik hun leven willen veranderen, gezonde eetgewoontes aanleren en meer bewegen. Hoewel het in dit programma vaak iets drastischer, extremer aan toe gaat als bij mij, vind ik het heel tof om te zien. Sommigen van de coaches zijn echt fantastisch en ik neem adviezen mee. Want een aflevering duurt 40 minuten, maar ik heb nog een twintig minuten doorgefietst. Gewoon omdat ik zo geïnspireerd was :) En op het einde van mijn struggle, ga ik het ook kunnen zijn. I used to be fat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten