dinsdag 3 juni 2014

Dag 29

Ontbijt
  • knäckebröd
  • smeerkaas
  • banaan 
In zowel smeerkaas als bananen zit er calcium. Je zou dat niet direct zeggen misschien, omdat men calcium vaak linkt aan melkproducten (zoals yoghurt, melk, kaas,...). Maar ook in fruit, groenten en vis zit er calcium. 
Ik ben niet direct de persoon die zich aan een glas melk zal wagen, ik vind dat echt niet lekker (tenzij met een schep gezoete cacao). Dus ik probeer aan mijn calciumproducten te komen door yoghurt, fruit, en kaas. 
Meer informatie over calcium kan je trouwens vinden op deze website

Op de fiets & ju!

Als het mooi weer is (en nog geen geschifte 30°C), dan vind ik fietsen enorm leuk. Wanneer er nog net dat zachte briesje is, zodat je jezelf niet kapotzweet tijdens het trappen. Ja, dan is het nog aangenaam!
En vandaag was gelukkig nog zo een aangename dag, om gezwind rond te crossen op de fiets. Ik had zelfs een doel om naar toe te fietsen, namelijk: De Lidl! Naast een gezonde dosis groenten en fruit, heb ik er ook gewichtjes gekocht voor work-outs te verbeteren. Onder andere deze: 
 
https://www.youtube.com/watch?v=hAGfBjvIRFI

Tot nu toe deed ik het met flesjes water van een halve liter (een halve kilo dus). Maar nu heb ik gewichtjes die 1 kilo wegen, en dan ook nog gewichtjes van een halve kilo om de enkels en polsen te verzwaren. 

Vandaag heb ik de hele dag met de gewichtjes rond mijn enkels aangelopen, en ik zeg je; Dat voel je. Ik kan me niet inbeelden dat ik ooit 20 kilo zo heb meegesleept, extra, in de vorm van vet. En ik ga me nog meer verbazen als ik blijf afvallen, en al het gewicht dat ik kwijt ben eens een dag lang in een rugzak zou mee dragen.

Wat ik ook in de Lidl vond, waren die kleine doosjes rozijnen, die je als kind soms mee naar school kreeg. Ik heb graag rozijntjes, 't is een zoete kleine snack. 

Deze foto komt trouwens van het internet, omdat je rozijnen niet veel anders kan fotograferen dan kleine keuteltjes. En deze foto weergeeft het toch op een mooiere manier!


Middageten 
Om de gewichtjes te kunnen (ver)dragen, besloot ik mijn dagmenu aan te pakken als Popeye! Daarom heb ik een salade met spinazie gemaakt. 
  • salademengeling
  • spinazie
  • gebakken zalm (overschot gisteren)
  • mozzarella
  • paprika-olie  
  • groene boontjes
  • kerstomaten
Spinazie, de verse dan toch, is echt een ideale aanvulling voor een salade. Het vult goed, het is gezond, je wordt er supersterk van. Dat van supersterk is helaas een overschat fabeltje. Spinazie bevat ijzer, maar niet zoveel als oorspronkelijk gedacht. Volgens Wikipedia is Popeye met zijn spinazie in het "leven geroepen", om de spinazieconsumptie bij kinderen te versterken.
 Spinazie staat trouwens ook op de website die ik eerder al meegaf, als calciumrijke voeding. De combinatie met zalm (óók calciumrijk!) is heerlijk, zelfs in een koude salade. Ik heb dan ook nog eens mozzarella daarbij gegeten, omdat ik pas later ontdekte dat het allemaal calciumrijke voedingsmiddelen zijn.  
Ik heb wel gelezen en gehoord, dat het lichaam vaak aangeeft waar het nood aan heeft. Want niet alleen spinazie, zalm & banaan bevatten calcium. Ook tomaten, meloen, asperges, paddenstoelen,... bevatten veel calcium. En dat zijn dingen die ik veel & graag eet. Ik denk niet dat ik een calcium tekort heb, maar dat ik wel goed in balans zit met wat mijn lichaam nodig heeft & wat ik consumeer. Omdat ik hier eigenlijk aan het diëten ben zonder begeleiding, en zelf maaltijden samenstel en dergelijke, ben ik wel van plan om over een tijdje eens naar de dokter te gaan, om mijn bloed te laten controleren. Om eens te checken of ik goed bezig ben, om eens na te gaan of het effectief allemaal wel zo gezond is (maar voor zover ik bezig ben, vermoed ik van wel).

Als ik in Weight Watchers-termen zou moeten punten tellen, dan zou dit bord er supergoed en gezond uitkomen. Enkel de zalm, mozzarella & paprika-olie tellen mee qua punten, de rest is superhealthy. De olie heb ik trouwens meer gebruikt om een vetstof binnen te hebben, dan voor de smaak. Ik heb niet zo graag olie over mijn salades, maar zonder gezonde vetstoffen, ook geen gezonde transit (om het mooi en proper te zeggen).

 

Blijven fietsen 
Ik heb vandaag heel wat op en af gefietst, een beetje doelloos rondgezworven, maar ook goed doorgetrapt. Ik denk dat ik een dikke 20 kilometer gefietst heb, wat echt heel vlot begint te gaan. Ik voel echt dat ik meer conditie aan het krijgen ben, als het op fietsen aankomt. Vroeger zou ik echt voor alles de bus nemen. Ik kon nog niet vijf kilometer fietsen voordat ik begon te puffen. Maar nu fiets ik tot de laatste meter voor mijn leven. Go legs!


Avondeten 
  • verse spinazie (+/- 250 gram)
  • quinoa
  • kerstomaatjes
  • fetakaas
  • scampi
Oh my god. Wie nog nooit in de keuken geëxperimenteerd heeft door random dingen bij elkaar te gooien, heeft zich blijkbaar nog niet laten gaan. Ik ben begonnen met het idee om spinazie met fetakaas en pasta te maken. Dit had ik gepland om als avondeten te maken. Maar omdat ik pas pasta had gegeten op zaterdag én op zondag, ben ik van dat idee afgestapt. In plaats daarvan heb ik een superfood gemaakt: Quinoa! 

Maar quinoa heeft het nadeel heel erg klein te zijn, en heeft niet zo die 'bijt' die je in pasta hebt. Daarom heb ik niet alleen scampi's, maar ook tomaten aan het gerecht toegevoegd. En als een echte hutspot, alles nog eens goed onder elkaar gemengd. En ik zeg het je: Wijk soms volledig af van het idee dat je in je hoofd had. 

Dit gerecht was niet alleen lekker, het vulde ook enorm. Het gaf energie, het gaf kracht, het gaf iets van 'fuck yeah, ik eet gezond & I love it!'

2 opmerkingen:

  1. Ik heb een blog gevonden van een meisje dat super super gezond eet (als in, alleen groenten, fruit en noten en van die dingen) en er staan best wel leuke recepten en ideetjes op! Het kan je enkel maar inspireren denk ik dan: http://livingthehealthychoice.com/ en nog veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh dank je wel voor die tip! Dat is inderdaad heel tof! Ik probeer vaak zomaar wat uit, maar het zou leuk zijn een 'echte' richtlijn te hebben :D

      Verwijderen