vrijdag 27 juni 2014

Dag 54

Ontbijt 
  • 1 ei
  • 1 eiwit
  • 1 schijfje spek
  • kerstomaten
Ik had het deze morgen moeilijk, want er ligt spek in de frigo. En ik eet graag 's ochtends een omelet. Ik ben nog steeds bezig met mijn ontbijtchallenge, om zo gevarieerd mogelijk te ontbijten. Maar het gaat niet altijd zo gesmeerd als ik zou willen.
Ik heb daarom een keuze gemaakt. Maximum één schijf spek, dat is een dertig gram gezouten spek. Ook heb ik gekozen voor een ei + een eiwit, om te 'besparen' op de eidooier. Als laatste heb ik een handvol kerstomaten toegevoegd. Geen brood, geen extra's, geen niks. Gewoon wat je hier op het bord ziet. Het spek was gezouten spek, dus ik heb geen zout toegevoegd! Ik begin het te leren en te waarderen.

The only bad work-out, is the one that didn't happen 
's Ochtends vroeg, na een stevig ontbijt, ben ik naar de fitness vertrokken. Ik begon op de loopband. Na mijn vorige overwinning, dacht ik 'ik ga gewoon een minuutje meer lopen'. 

Ik wil niet stoefen, maar 
HELL YEAH! 
IK HEB 2,5 KM GELOPEN
AAN 1 STUK
IN 20 MINUTEN
En ik wou me omdraaien omdat Nisse, mijn fitnessbuddy, achter mij aan het fitnessen was, om hem op mijn display te laten kijken (maar ik kon me niet omdraaien omdat ik gegarandeerd gevallen zou zijn omdat ik mijn evenwicht niet had kunnen houden op de loopband die nog steeds bewoog). En ik beeldde me in dat er een hele reeks mensen mentaal naast me stond om te juichen en een spandoek vast te houden. Maar Nisse was gefocust op zijn oefening, en er klapte niemand omdat deze persoon, met een pak overgewicht, het voor mekaar speelde om 2,5 kilometer te lopen. Zonder pauzes. 

Ik neem het niemand kwalijk, mijn innerlijke beleving was gigantisch vreugdevol. Ik heb eindelijk iets bereikt waar ik echt trots op ben. Op naar de 3 kilometer aan één stuk. 

Ik heb vervolgens nog zo van die krachttoestellen gedaan, om niet enkel mijn benen te verstevigen, maar ook mijn borst, rug & armen een steuntje te geven.

Snack 
Om mezelf te belonen voor al mijn harde labeur, heb ik een bakje braambessen gekocht. Zo zo zo zoet en lekker! Ik kan niet wachten tot er aan mijn eigen struikje groeien! 
Middageten
  • rijst
  • kipfilet
  • ananas
  • currysaus
Gisteren was er nog een deeltje over van de kip met currysaus en rijst, met gelukkig niet veel saus of rijst. Ik heb er drie schijven ananas nog bij gegeten. Hoewel het uit blik kwam, en op sap in plaats van siroop was, is dat niet zo een aanrader. Maar ik wist niet echt wat ik er ander bij moest eten. 

De kip was te veel, en ik heb er ook een deel van aan de hond gegeven uiteindelijk. Ter verduidelijking, mijn eten lag op een klein bordje. De ananas was niet zo groot als een hand.

Avondeten 
  • zalmfilet
  • sperzieboontjes
  • couscous
  • mozzarella
Ik heb overheerlijke boontjes gegeten. Ze waren vers, ze waren zoet, ze waren zo vol smaak. Ik heb ze gekookt in ongezouten(!) water. Hoewel mama aanraadde ze te zouten, omdat ze anders flauw waren, heb ik me aan mijn zoutloos dieet gehouden.

De zalm heb ik gepeperd, en onder de couscous heb ik wat sojasaus gedaan (waar ook zout in zit). Maar ik heb het kruidenpotje met zout flink in de kast laten staan. 


Ik vond de boontjes zo lekker, dat ik nog heb bijgenomen. Er was niet meer zalm, en de couscous had ik ook weggezet zodat ik niet kon bijscheppen. 

Nu, je ziet hier wat ik heb gegeten. Hoe ik voor mezelf kook. Ik zou jullie graag een blik willen geven, in wat ik vroeger gegeten zou hebben. Mijn ouders eten 's avonds anders dan dat ik doe, en deze avond was het verschil groot. 

Mijn ouders hebben deze avond besloten een ei te bakken en er spek bij te eten, en boterhammen met boter. Eerst en vooral ontbreken hier de groenten voor een avondmaal. Ik probeer champignons, paprika of tomaten te combineren bij een omelet nu. Dat doe ik ook al een lange tijd, omdat het meer vult. 

Het avondeten van mijn ouders bevatte 6 eieren, 300 gram gezouten spek, 8 boterhammen en boter op die boterhammen. Ik ga dit uittellen in Weight Watcherspunten, en vervolgens in calorieën. 



Michelle
Ouders (berekend op 1 persoon)
1 ei + 1 eiwit
3 eieren
30 gram spek
150 gram spek
Geen brood
Brood
Geen smeerboter
Smeerboter
Kerstomaten
Geen tomaten
= 6 WW-punten
= 32 WW-punten
= 335 calorieën
= 1407 calorieën









Wauw. Ik bedoel: What the fuck. Kijk eens naar dat verschil. Hier kom ik vandaan. Dit is wat ik heb meegekregen, gedurende vele jaren. En nu ik het eens heb uitgeteld, sta ik nog meer perplex. 1407 calorieën als avondeten. Daar kan je bijna 3 Big Macs voor eten bij McDo. Of 38 kilo aardbeien (om het met iets gezond te vergelijken). Dit zijn het soort maaltijden dat bij mij de kilo's deed aanvliegen. En ook al was het niet elke avond spek met eieren, en waren er zeker ook veel maaltijden met wel groenten, dit is not done
Ik ben blij dat ik mijn eigen keuzes kan maken en mag maken nu. Maar ik wil ook nog zo veel mogelijk meegeven aan mijn ouders van mijn ontdekkingen. Van de stappen die ik zet, en de alternatieven die ik gebruik. Ook al ben ik degene thuis met het meeste overgewicht, ik ben op dit moment wel de gezondste. 
Het probleem is dat mijn advies voor gezondere alternatieven vaak niet worden aangenomen. Of ik heb nog niet de manier gevonden om overtuigend te zijn van het succes van mijn 1) dieet, 2) mijn lifestyle & 3) mijn gezonde manier van koken. Ik hoop echt echt echt echt echt dat er een moment gaat zijn dat ik mag koken voor het hele gezin, en dat er ingezien zal worden dat er niets mis is met gezond eten, dat er geen smaken verloren gaan. En ja, er zullen dingen tussen zitten zoals kip met currysaus en rijst, of spek met eieren, maar op een hele andere manier. 
Zolang mijn voorstellen niet worden aangenomen, hoop ik vooral dat ikzelf blijf doorzetten en niet gedemotiveerd geraak. Ik heb een doel voor ogen. En nu ik de maaltijden naast elkaar gezet heb, en uitgeteld heb, ben ik er van overtuigd dat ik goed bezig ben. Vooral: Doordoen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten