maandag 23 juni 2014

Dag 50

Ontbijt 
  • limoen
  • appelsien
  • kiwi
  • 125 gram magere yoghurt
  • theelepel lijnzaad
Vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven een limoen geschild, en het was heel raar om een groene mandarijn te zien. Direct kwam ook het kwaadaardige idee in mijn hoofd, om ooit mijn neefje te pranken en te kijken naar zijn gezicht als hij in de zure vrucht bijt. 

Hoe dan ook, nog voor ik het had gedacht, had ik er spijt van. Ik had de limoen geschild, omdat ik hem in partjes wilde snijden om onder mijn ontbijt te doen. Worst idea ever, vergeet de chili die ik gisteren vergeten was. Een limoen snij je niet in stukjes en meng je niet onder je ontbijt. Limoensap is zuur en heeft iets zoet, limoen in zijn geheel is qua smaak even zuur als een citroen. 'Verfrissend'. 


Fietsen deel I 
Om een nieuwe fruit en groentevoorraad in te slaan, ben ik naar de Lidl gefietst. Gepakt en gezakt, ben ik ook terug naar huis gefietst. Naar de winkel gaan is een hele uitdaging, onderschat het niet. De rij met chocolade loop ik blindelings door, want die moet je oversteken voordat je bij het fruit komt. Nectarines, bananen, druiven, meloen, kerstomaten, salade,... Ik kocht het allemaal. Maar ik kocht ook iets wat (misschien?) slim is. Ik ben een chipseter, dat vind ik het moeilijkste om af te blijven. Karamel-achtige snoepjes, zoals Snickers of Mars, at ik helemaal niet vaak (hetzij als Celebration). Ik heb een familiepak chips gekocht, dat is zo een groot pak met allemaal kleine zakjes in (ongeveer 17 à 20 gram per zakje). Ik heb ze in de garage gezet, en al niet op mijn kamer. Maar de bedoeling is dat ik van tijd tot tijd een klein zakje kan eten, zodat ik niet in een vreetbui naar een grote zak zal grijpen. Ik ben benieuwd hoever mijn persistenza het hier uithoudt... 

Middageten 
  • 150 gram sushirijst
  • 1 norivel
  • 5 gekookte garnalen
  • komkommer
  • wasabi 
  • gember
  • meloen
  • salade (met komkommer & tomaat) 
Af en toe maak ik wannabe-sushi. Ik maak het nooit met rauwe vis, omdat ik schrik heb om te sterven aan salmonella, maar ook omdat ik ooit een visfilet heb willen bereiden, die zo vers was (echt waar, recht uit de zee!), maar er zat een wormpje in dat bewoog. En sindsdien heb ik het niet op écht verse vis. Als hij al een keer gekookt of ingevroren is, dan zijn die ellendige wormpjes die er blijkbaar vaak inzitten, op zijn minst dood. Ik moet het niet zien kronkelen.
Maar hoe dan ook! Sushi zonder rauwe vis. Ik heb sushirijst gekookt zoals de verpakking het aangaf, ik heb komkommer in reepjes gesneden, een beetje gember fijngehakt,... en toen ben ik beginnen prullen. Een norivel (zeewier), daarop rijst gelijk verdelen, de reepjes komkommer schikken en de garnalen toevoegen. Een beetje gember strooien. Ik heb zo een handig matje om het op te rollen, dus dat gebruikte ik ook. En dan had ik het norivel afgewerkt met een tikje wasabi, zodat het einde zou dichtplakken, waardoor mijn rol ook stevig zou blijven. 

Alles in stukken snijden, mooi op een bord leggen, klaar! Ik schrijf dit in drie minuten, maar geloof me, ik was er lang aan bezig! Ik vind het spijtig dat de sushi niet zo mooi uitkomt op de foto, maar er zat dus effectief wel garnaal & komkommer in gerold!


Fietsen deel II
Ik ben begonnen aan een nieuw seizoen van The Biggest Loser, seizoen 8, en er zitten wel een paar figuren in waaraan ik motivatie kan ontlenen. Ik zit dan ook graag op mijn hometrainer wanneer ik het programma kijk. Ik heb weer 45 minuten gefietst, en telkens als Jillian of Bob (de trainers uit het programma), begonnen te vloeken op de deelnemers omdat ze te traag waren, versnelde mijn tempo ook. Toch heb ik vrij op mijn gemak gefietst, want ik had geen zin in de hele zweterige toestand. Ik had vandaag al 20 minuten gefietst, en vanavond (fietsen deel III) zou ik nog meer fietsen. Mijn schouders, mijn borst en een deel van mijn oksel trok van de spierpijn, door een of ander stom fitnesstoestel. Dus ik had geen haast. 


Displayresultaten zaterdag
Displayresultaten vandaag

Wat ik wel goed vind, is dat ik (ondanks het feit dat ik series kijk), die meestal bekijk van op mijn hometrainer!

Tussendoortjes 
Samen met een vriendin chillen, dat doe je met witte, pitloze druifjes! Marieke is bijna afgestudeerd als leerkracht lichamelijke opvoeding, en moest hard lachen om mijn pijn aan mijn schouders. Ik moest lachen met haar zonnebrand. Aah, friendship <3

Naast druiven, heb ik ook een zakje chips gegeten, 17 gram zwaar, met kaas&ham smaak. Wat me direct opviel, was de hoeveelheid zout erin. Niet omdat ik nu pas 1 dag zoutloos aan het eten ben, maar omdat ik een boek aan het lezen ben over de voedingsindustrie, en het gaat continu over de zouttoevoeging om iets béter te doen smaken. 


Avondeten 

  • 80 gram Ardeense oester
  • ui
  • paprika
  • spinazie
  • courgette
  • champignons
  • wortel
  • wrap
  • 10 gram Parmezaanse kaas
  • eetlepel honingmosterd dressing
Ik wil nu niet de persoon zijn die stoeft en zegt: Kijk eens hoeveel groenten ik eet! Maar, kijk eens hoeveel groenten ik eet! Zoutloos! Het enige kruid dat ik gebruikt heb, omdat ik vooral de verse groenten tot hun recht wilde laten komen, is peper. En de lepel honingmosterd dressing, gaf natuurlijk ook meer smaak.
 
Maar de combinatie van alle groenten (zonder te stoefen zal ik ze nog eens opsommen: ui, paprika, spinazie, courgette en wortel), gaf vooral een volle intense smaak. Door het kookvocht, was er beneden op de pan wat bouillon ontstaan, die ik ook wat op de wrap heb gelepeld. Wauw, een knalmaaltijd! 


Ondanks de +100 gram deze ochtend op de weegschaal, voel ik me 'strong, powerful & capable'.

Fietsen deel III (+avondsnack)
Alsof mijn gat nog niet voldoende pijn deed van al het fietsen, ging ik nóg eens fietsen. Alles bij elkaar heb ik vandaag twee uur à twee uur en een half gefietst. Strak kontje = onderweg!
Ik heb gefietst met Sofie langs het kanaal, doorheen Hasselt en we zijn geëindigd op de kinderboerderij om een nectarine te eten. Op de kinderboerderij is een fijne vijver met eenden, heel ontspannend. Ik voel me helemaal zen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten