vrijdag 6 juni 2014

Dag 32

Ontbijt 
  • wrap
  • gerookte zalm
  • smeerkaas
  • lente-ui
Ik gooi niet graag iets weg, en niet alles kan ingevroren worden. De wraps die ik eergisteren had klaargemaakt, kwamen uit de diepvries al, dus ik voelde me verplicht ze vandaag nog op te maken. Op die manier zou ik niets verspillen. 

Ik heb een beetje smeerkaas op de wrap gesmeerd en dan er wat gerookte zalm tussen gedaan. Om af te werken heb ik wat lente-ui erbij gedaan. 
 
Show those muscles! 
Ik heb nog geen armspieren, laten we daar duidelijk over zijn. Maar ik heb vandaag opnieuw de arm-workout gedaan. En het brandde weer toen ik het deed, en ik voel me er wel goed bij dat het zo voelde. Ik kom uit mijn comfortzone en dat is goed.

Middageten 
Niet alleen de wraps moesten op, ook de spinazie en fetakaas zouden niet meer zolang vers blijven. Daarom heb ik op internet gezocht naar een recept om cannelloni te maken met spinazie en feta. Op deze website heb ik dan ook een lekker receptje gevonden. Ik ben wel een pak zuiniger geweest met de kazen, dan dat het daar beschreven staat. Ik heb geen ricotta maar light smeerkaas gebruikt, 40 gram fetakaas, een beetje mozzarella. En vooral heel erg veel spinazie! 


Ik had uiteindelijk te weinig vulling om volgens het recept mijn cannelloni op te vullen, maar ik heb uiteindelijk 3,5 rolletjes gevuld gekregen. En dat lijkt me ook een goede portie voor cannelloni.

De cannelloni ligt op een klein bord, daarom dat het er zo gigantisch veel uitziet. Maar het is een aanrader, ook al heb je er best wel veel werk aan... :)  

Tussendoortje 

Ik heb de hemel ontmoet vandaag! Een zure, frisse hemel. We hebben thuis een ijsmachine, en een recept voor yoghurtijs. Dus oh my god, waarom kom ik pas op dag 32 hier mee af? Ik had bij wijze van spreken elke dag een ijsje kunnen eten!

Het was op basis van yoghurt, citroen, limoen en een eiwit. Er moest ook zoetstof in, en daarvoor heb ik (te weinig) honing gebruik. Mijn ijs was suuuuuuuuuperzuur. Maar het was wel verfrissend, lekker, en met vetvrije yoghurt gemaakt! Check! Ik kon geen foto maken, maar verwacht je alvast aan meer ijsjes-avonturen!

Avondeten 
  • kipfilet
  • stokbrood
  • salade (paprika, tomaat, komkommer, lente-ui)
  • mozzarella
  • dressing
MOSTERD HONING THIJM DRESSING 250MLIk heb een nieuwe dressing gekocht in de Oil & Vinegar. Het is een dressing met honing, mosterd & tijm. En hij is heerlijk bij kip! Deze dressing bevat per portie (+/- 15 gram) zo een 45 calorieën. Is dat veel, ja, ik vind van wel. Maar je hebt er niet veel van nodig, omdat de smaak ervan heel sterk is!  

Nu ik toch over dressings begin, ga ik er even verder op ingaan! Dressing kan je op verschillende manieren maken, ook op een gezonde manier. 

Ik beschrijf hier enkel wat ik lekker vind, je moet zelf wat je smaak zoeken hierin!
  1. Balsamico-azijn: Balsamico kan je gewoon puur gebruiken. Het is vrij zuur van smaak, maar met een salade waar je bijvoorbeeld wat groene appel in doet, is het wel een ideale dressing.
  2. Zelfgemaakte dressing: In de Oil & Vinegar kan je dressing kopen zonder kruiden/smaaktoevoeging. Dit is pure dressing, en je kan zelf kiezen welke kruiden je er onder doet. Ik doe hier bijvoorbeeld de bruschettakruiden van O&V onder. (Ik ga binnenkort ook eens vragen voor sponsoring, want ik vermeld hun merk hier supervaak!)
  3. Limoen: ik ben gek op limoen, het is zuur maar  toch wat zoet. Gewoon al wat limoen over je salade uitknijpen is een krachtige en gezonde smaakmaker! 
  4. Kookboektips: Ik kook graag met Jeroen Meus, met mijn Salade boek en mijn kookboek van Weight Watchers. Zij gebruiken vaak veel zaken in een dressing, en ik heb nooit alles in huis om het perfect na te maken. Maar doe eens wat sojasaus met limoen en munt samen, en hopla! Ook lekker! Op de website van Dagelijkse Kost kan je veel receptjes vinden!
  5. Volg je gevoel! Bij kip passen zoete dingen goed, zoals zoetzure dressings (met zoetzure saus, soja & limoen OF honing mosterd OF de dressing van O&V met wat kruiden zoals rozemarijn of tijm). Bij varkensvlees zal ik eerder naar het heel frisse of zure gaan en limoen gebruiken. 
  6. Yoghurt als  basis: Je kan als basis yoghurt gebruiken, en een tzatziki maken met komkommer & look erdoor. Of je kan zoals ik soms bij havermout doe, je yoghurt mixen met een stuk fruit en het licht door je salade doen. Dat klinkt misschien raar. Maar zeker als je een salade maakt met fruit erin, gebruik gerust een zelfgemaakte yoghurt (zonder suiker!) met wat fruit :)
  7. Olie: Een goede olie kan al wonderen doen! Ik heb thuis paprika-olie die ik graag bij salades gebruik. 
  8. Azijn: Azijn met een smaakje, zoals frambozenazijn of mango-azijn bevatten enorm weinig calorieën.
Of koop het kant-en-klaar, zoals ik dus deed. Ik heb kip gegrild in de pan met veel kippenkruiden. En dan ja, een salade zoals die hier al vrij vaak beschreven is!



7 opmerkingen:

  1. als je eens een lekkere frisse salade wil: tomaat-komkommersalsa.
    Men neme: 2 tomaten, een halve komkommer, een halve groene paprika. Alles in blokjes snijden van 1 op 1 (ongeveer hé). Daaronder olijfolie, 2 theelepels chilisaus, 1 theelepel citroensap, 1 theelepel suiker, citroenzeste, peper, zout en een handvol (blad)peterselie. Superlekker, superfris in de zomer en heel lekker bij falafel. Falafel kan je ook heel gemakkelijk zelf maken. Alé er is wat werk aan. Je moet gedroogde kikkererwten een dag laten weken in ruim water. De dag nadien dat water afgieten, de kikkererwten mixten, komijn, look, ui, peterselie, peper, zout en eventuele andere kruiden erbij doen (ik doe er graag om het wat meer spicy te maken cayennepeper en paprikapoeder bij). goed mixen. Zet het mengsel een half uur in de koelkast. Maak balletjes van het mengsel en bak ze in de friteuze (aangezien ik geen friteuze heb bak ik die altijd in de pan in wat olijfolie, even lekker en gezonder). En dit gerechtje is een gezonde vervanger van een pita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh, dat klinkt wel makkelijk én heel lekker zo falafel. Alez, makkelijk, knoeien in de keuken :D maar dat klinkt allemaal ook heel lekker. Ik heb nog geen falafel gegeten, ook geen kikkererwten, maar we hebben hier wel nog een blik staan dat ik ooit gekocht heb om hummus te maken. Ik zal het een leven inblazen! :D

      Verwijderen
    2. Met een blik kikkererwten heb ik dat ook eens geprobeerd, falafel en toen zijn mijn balletjes waar ik zo veel werk in had gestopt verdwenen in het frituurvet :(
      Met zo'n blik met je beter hummus of je gooit het gewoon onder een groentenstoofpotje. Ze bevatten heel veel eiwitten en geven een verzadigd gevoel.

      Verwijderen
    3. Ah oké :D Deze vraag dan heel stom klinken, maar moet ik dan verse kikkererwten kopen? En waar vind ik die? Of hoe ofzo? :D

      Verwijderen
    4. Normaal vind je dat wel in de meeste winkels (ik heb het gevonden in de spar aan de heuvelpoort) Dat zijn zakken met gedroogde kikkererwten. Normaal vind je die bij de bonen enzo. http://farm9.staticflickr.com/8327/8082774651_41813584f6_m.jpg zo ziet dat er ongeveer uit ;) Zoals de naam zegt, die zijn gedroogd en moeten weken in water voor gebruik (ongeveer 1 dag). Dan kan je er mee doen wat je wil. Voor falafel mixen met al de rest erbij. Wil je er hummus van maken, moet je ze eerst koken (een uur of 6 (daarom gebruik ik voor hummus blikken :p ).

      Verwijderen
  2. De dressings uit de Oil & Vinegar zijn wat duurder, maar wel echt lekker. Ik vind die met appelsien en rozemarijn ook suuuuperlekker (wel wat zoeter, dus heel lekker bij bv rucola)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is wel een goede tip, Jody! Inderdaad, rucola smaakt scherp. Maar als er dan een zoete dressing bij is.. Super!

      Verwijderen