dinsdag 10 juni 2014

Dag 36

Ontbijt 
  • 1 ei + 1 eiwit
  • tomaat
  • 1 boterham 
Wat een overwinning! Ik had echt het gevoel dat ik, ja, vijf kilo lichter was. En kijk eens aan, wat een toeval! Nee, ik ben echt wel heel content nu. 
 


Waar ik nu mee moet oppassen, is dat ik de focus niet verlies. Het begin van de week is vaak van 'oh ja, als ik nu snoep, dan kan ik het nog wel compenseren tegen de volgende keer dat ik op de weegschaal sta'. En dat is ook zo. Het probleem is, gezond eten werkt niet met compenseren. Gezond zijn werkt niet met compenseren. Ik die zes dagen per week mijn best, dus die ene dag brengt me geen schade toe? 
 
Nu, ik gun mezelf ook wel dingen. Maar als ik vanochtend spek bij mijn eieren had gegeten, dan was het véél spek geweest. En zolang ik me niet klaar voel, of niet controleerbaar voel, ga ik me nog niet wagen aan te zotte dingen. Ik vond het gisteren al een hele prestatie hoe ik met het buffet ben omgegaan. 
 
Maar zoals mensen dat vaak zeggen 'gun jezelf toch iets', dan weet ik niet of dat altijd gaat. Waarom moet ik me ongezonde dingen gunnen? Mag ik het mezelf niet gunnen om, weet ik veel, een smoothie te drinken? In plaats van een milkshake. Er wordt te vaak beloond met eten. Ik beloon mezelf niet langer met eten. Ik beloon mezelf met een nieuw boek, ik beloon mezelf met een warm bad. Maar eens lekker eten omdat ik vijf kilo ben afgevallen? Ik heb de afgelopen vijf weken verdomd lekker gegeten. Ik wil maar zeggen, een vette friet met mayonaise eten om te vieren dat ik ben afgevallen, wil ik niet dat mijn stijl is. Want dan wordt elke maandag 'vette maandag', en elke dinsdag 'shit, ik voel me schuldig dinsdag'. 

Middageten 
 
Het voordeel van grote buffetten op familiefeesten, is dat er de dag nadien altijd iets over is. Ik heb een kommetje vol groenten (tomaat, komkommer, wortel en prinsesboontjes) meegenomen. Daar heb ik twee gehaktballen bij gegeten, en de honingmosterddressing van Weight Watchers bij gegeten. Deze dressing is flauwer van smaak dan die van de Oil & Vinegar, maar hij telt een pak minder WW-punten. 
 
Ik voel me goed erbij dat ik nog steeds in Weight Watchers termen denk. Dat wilt zeggen dat ik het niet verleerd ben. Dat ik nog steeds bewust nadenk over wat ik wel en niet doe. Over de betere alternatieven. Want ik heb geen idee hoe calorieën zitten, ik moet dat altijd opzoeken. Van een ei weet ik niet hoeveel calorieën er in zitten, maar bij Weight Watchers telt het 2 punten en heeft het een groen logo. En groene logo's staan voor gezondere, verzadigende producten. 

Tussendoortjes 
We hebben vanavond pas laat gegeten, dus heb ik twee tussendoortjes gegeten. Aan de ene kant was er thuis een poolparty, omdat het zo goed weer was, en er was volk gekomen. Al vlug vlogen de kommen chips op tafel, wat ik een nasty, tricky iets vind. Ik eet ongelofelijk graag chips. En ik heb een handje chips gegeten, maar ben ook naar binnen gelopen om een perzik te halen. Dat is het voordeel als je thuis bent.

Als tweede heb ik de blender gebruikt (ene die ik niet graag gebruik omdat je er een grote afwas aan hebt), en er ijsblokjes, een appel en een halve citroen in gegooid. En dat resulteerde in mijn eigen appelgranita. Supergezond, ik had weer fruit binnen, en ik heb geen (room)ijs gegeten. Ik heb het afgewerkt met munt voor een frisse toets!



Avondeten 
Na de storm, die wel eeuwen leek te duren, heb ik me eraan gewaagd om nog te koken, terwijl mama en papa iets gingen uithalen in de kebabzaak. Een kebab zonder saus vind ik flauw, en ik dacht weer aan die mooie -5,2 op de weegschaal. Ik heb dus zelf een pasta gemaakt. 
  • volkoren pasta
  • champignons
  • courgette
  • 80 gram varkensvlees
  • 2 eetlepels room (15% vetgehalte)
  • 1 eetlepel Parmezaanse kaas
Hoewel een kebab basically brood, groenten, saus en gegrild vlees is, is het vaak 'wat voor vlees?' en 'hoeveel brood?' Dus ik ben gewoon voor de verse keuken gegaan. Opnieuw, zolang ik me niet klaar voel om bepaalde zaken te eten, zonder me te overeten, ga ik het niet doen. 

Ik heb het vlees samen met champignons gebakken, daar courgette bijgedaan (die ik ook nog had mee mogen nemen van het buffet). Toen alles gebakken was, heb ik er nog wat room bij gedaan, aangelengd met nog wat water (het kookvocht van de pasta). En hopla. In de tijd dat papa terug was van de kebabzaak, had ik een home cooked meal.


& For the record: Mijn tomatenplantje doet het goed! Het heeft de storm overleefd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten