woensdag 25 juni 2014

Dag 51


Ontbijt 
  • 2 eetlepels havermout
  • 125 gram magere yoghurt
  • banaan
  • amandelen
  • 15 gram rozijnen
De foto weergeeft een brokkepap. Dat is het ook. Ik heb geen intentie om havermoutpap er uit te laten zien als een gladde mousse, gesierd met rozijnen en amandelen. Nee, oatmeal looks like vomit, but tastes like heaven. Ik heb geen mixer om mijn banaan te mixen met de yoghurt, dus heb ik hem zo goed en zo kwaad mogelijk geplet onder de yoghurt. Vervolgens de haver eronder gemengd, inclusief de rozijnen en de amandelen.

Ik had twee redenen om geen suiker of honing toe te voegen: 1) rozijnen zijn superzoet & 2) banaan is superzoet. Dus wie magere, pure yoghurt niet zo lekker vindt omdat het zuur smaakt: Bananen & rozijnen zijn een goede truc! 

Hoewel zowel rozijnen en bananen veel suiker bevatten, blijven het voor mij fruitsuikers (= al geen suiker uit een pakske!). Ik heb het ook even gegoogled, en op deze website vind ik meer informatie.

Hoewel de website 'Notenstore' heet, & je er rozijnen op kan kopen, en volgens mij dus niet snel slechte dingen over eigen producten zal vertellen, zegt het wel dit: 

"Rozijnen met mate eten

Zoals met bijna alles geldt wel dat je rozijnen met mate moet eten. Er zitten namelijk veel calorieën in, ze behoren zelfs tot één van de calorierijkste vruchten. Omgezet naar calorieën bevatten ze per 100 gram ongeveer 285 kilocalorieën. Daarnaast zitten er veel suikers in namelijk 64 gram suiker per 100 gram rozijnen. Toch wil dit niet zeggen dat rozijnen ongezond zijn."

Ik heb deze havermout een dag op voorhand gemaakt, zodat het in de frigo kon koelen & een nachtje kon trekken. Seriously, iedereen zal op deze manier van havermoutpap houden! 

De keuze voor havermout vandaag was ook niet toevallig. Ik moest (plots) toch gaan werken, en ik werd er de dag op voorhand voor gebeld. Hoewel ik in de voormiddag niet snel een tussendoortje zal eten, heb ik wel mijn energie nodig om te werken. En havermout is zo een energieblok waardoor ik uren kan doorgaan. 

Fietsen 
Werken en 's avonds naar een vergadering moeten, dat is kunnen plannen wanneer je sport. De keuze om met de fiets naar het werk te gaan, zijn tenminste twee deftige fietstochtjes. 's Ochtends haast ik me omdat ik op tijd op mijn werk moet zijn, 's avonds haast ik me omdat ik thuis wil zijn. 

Werken is soms trouwens ook een work-out. Ik moest de wand met huishoudsproducten opruimen. Dat is slepen met tientallen flessen wasproduct of allesreiniger.

Tussendoortje 
2 sappige nectarines! 

Middageten 
  • 2 eieren
  • Ardeense oester
  • courgette
  • paprika
  • spinazie
  • champignons
  • ui
  • wortel
Ik had gisterenavond nog een heel deel over van mijn avondeten, dus heb ik het vandaag verder opgegeten. Omdat ik gisteren het meeste vlees al uit de pan had gepikt, heb ik er twee eieren bij gebakken voor vandaag. Het eten zit in een bakje, omdat het praktischer is om zo mee te nemen naar het werk :) (idem voor avondeten)
 
Maar er is niets mis met 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten, zeker niet als het zoveel voldoening geeft. Ik denk dat ik met deze bak groenten wel een hele portie heb binnen gehad. 
 
 
Tussendoortje
Appelsien!
 
 
Avondeten 
  • salade
  • gekookte garnalen
  • tomaten
  • mozzarella
  • meloen
Ik moest vanavond rechtstreeks door van mijn werk naar de vergadering van de jeugdvereniging, dus ik had thuis ook een salade gemaakt om 's avonds mee te nemen. Anders zou het snel gebeurd zijn dat ik nog frietjes ofzo was gaan uithalen. Nu had ik een gezonde maaltijd, en kwam ik niet uitgehongerd thuis aan. 
 
Mijn vrienden weten intussen dat ik heel gedisciplineerd ben/probeer te zijn, en ze vinden het dan ook niet gek als ik salades eet. Ik ben voorzien, en het feit dat anderen er niet belachelijk over doen, vind ik superleuk. Het is de steun die ik nodig heb, ook al was er iemand op de vergadering die een bicky bij had en iemand anders een ijsje. Het wordt niet onder mijn neus geduwd van 'kijk eens wat wij eten'. Dat is precies het soort steun dat me doet verder gaan :)

Ik merk wel van mezelf dat ik die vervelende persoon ben die anderen erop begint te wijzen als ze ongezonde dingen eten. Ik zou dat niet mogen doen. Ik heb mijn dieet en mijn plan en ik eet ook soms ijsjes. Zij hebben hun manier en zo. Dat moet ik me blijven voorprenten :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten